Rabu, 14 Disember 2011

KERABU PUCUK PAKU

Assalamualaikum..
Kerabu lagi....Ari tu saya ada post kerabu pucuk paku yang sinonim dengan masyarakat jawa.Kali ni satu dua bahan perencahnya agak berbeza..Memang enak dimakan begitu saje..

KERABU PUCUK PAKU
Resepi:Majalah RASA
Olahan:Rohaisha

Bahan-bahan:
2 ikat pucuk paku | dicelur sehingga masak dan toskan
2 genggam taugeh| dicelur sehingga masak dan toskan
300gm kerang direbus (saya tak letak)
2 biji bawang besar| hiris menegak
2 sudu makan lada hitam | tumbuk
1cm halia tumbuk | tumbuk
2 batang serai | hiris dan tumbuk     
1/2 kelapa|digoreng dan tumbuk (saya gantikan dgn 2 s/b kerisik)
5 biji cili padi |dipotong dan ditumbuk
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa

Cara memasak:
1.Masukkan pucuk paku,taugeh dan kerang ke dalam sebuah bekas.
2.Selepas itu masukkan bahan-bahan yang telah dihiris dan ditumbuk bersama garam dan gula secukup rasa.Gaul sehingga rata dan sebati.

Saya buat separuh je dari sukatan resepi asal.Saya tak bubuh isi kerang dalam ni, maklumlah takde perancangan pada mulanya.Pakai bahan yang ada kat dapur je, tapi tetap sedap...



Tiada ulasan :