Ahad, 4 Disember 2011

Roti Sardin Bakar

Assalamualaikum..
Bercerita tentang roti sardin gulung ni, sebenarnya saya buat 2 versi iaitu goreng dan bakar.Yang bakar ni adalah atas permintaan bonda saya.Hidangan ni saya buat masa bulan puasa dulu,kebetulan mak saya bertandang ke rumah.Dia teringin makan yang dibakar pulak, so saya tunaikankanlah hajatnya.. 


Roti Sardin Gulung
Sumber: majalah SAJI
Olahan:Rohaisha

Bahan-bahan:

5 keping roti sandwich} canai nipis
1 tin sardin kecil
3 sudu besar mayonis- *saya kurangkan yg ni
1 biji limau kasturi} ambil jusnya * saya tambahkan ini
Garam dan gula secucukupnya
*bancuhkan sedikit tepung gandum untuk melekatkan gulungan roti.

Cara:

1-Hancurkan sardin menggunakan garpu.Kemudian campurkan kesemua bahan dan gaul sebati.
3-Letakkan bahan tersebut di atas roti dan gulung.Lekatkan roti menggunakan tepung cair.
4-Sapukan roti dengan telur dan bakar hingga kekuningan.*jgn lupa gris dulu loyang ngan sedikit minyak, nanti melekat pulak roti kat loyang tu..
5-Bakar pada suhu 150 darjah C selama 10 minit atau sehingga masak.


Jangan susun rapat2 dalam oven ye, gambar atas tu cuma display yang dah siap gulung jerr,,, ehehe.. 



Tiada ulasan :