Rabu, 21 Disember 2011

PUDING AISKRIM KELADI


Assalamualaikum...
Enak betul puding aiskrim ni...Terima kasih Chef Asma atas keunikan puding aiskrimya..Tercapai hajat saya untuk membuat puding ni sebab cukup senarai bahannya.Aiskrim keladinya dah lama tersimpan dalam freezer.Anak-anak memang tak gemar aiskrim berperisa keladi ni..Selama ni saya tak tinjau baki aiskrim ni walaupun hari2 buka bahagian ni untuk memasak lauk..Daripada terbiar cam tu je, lebih baik dibikin sesuatu.Timbangan sukatan aiskrim saya tak cukup sebenarnya untuk buat puding ni, tapi saya belasah je...semanngat katakan..Apapun, menjadi jerkk..Memanggg sedap!!!


PUDING AISKRIM KELADI
Resepi:Chef Nor Asmawati Nor Din (Kompilasi Hidangan Puding)

Bahan-bahan:
  • 300ml air
  • 180ml susu segar
  • 300gm aiskrim keladi (saya guna 180gm)
  • 120gm gula pasir
  • 2 biji telur
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 2 sudu besar serbuk agar-agar (saya guna 10gm)
  • Sedikit pewarna ungu

Cara menyediakan:
1.Satukan dan pukul tepung jagung dan telur sehingga kembang dan sebati.Masukkan air dan gaul rata.Tapis adunan tersebut.
2.Kemudian masukkan gula, susu dan serbuk agar-agar.Gaul sebati.

3.Didihkan dalam periuk di atas api sederhana.Masukkan aiskrim dan pewarna ungu.Kacau perlahan-lahan.
4.Apabila sudah sebati, masukkan ke dalam acuan dan sejukkan.



Tiada ulasan :