Rabu, 23 November 2011

MUFFIN KELADI COKLAT CHIP

Assalamualaikum..
Selamat pagi semua.Cuaca hari ni tak berapa panas, gamaknya nak hujan kot...kita tunggu je lah ye..Hari ni nak share muffin keladi yang saya buat 3 hari lepas..Yummy..lembut tau muffinnya.
Kalau sesiapa yang obses dengan keladi macam saya memang pantang dengar resepi yang ada perkataan 'keladi'.Mesti terpanggil punyalah!! betul tak??O.k lah tak nak celoteh panjang2..saya sharekan resepinya di sini.Saya ambil dari mesra.net dan copy n page je di sini..Terima kasih kepada mamasya yang telah memanjangkan sumber respinya..Jomlah::::

Muffin Keladi Coklat Chip
Resepi:Anika Muffin (Aneka Roti)
Sumber: mamasya
Olahan:Rohaisha

Bahan-Bahan:
400 gm tepung gandum
350 ml minyak jagung(minyak masak pun boleh)-saya guna minyak masak
200 ml air suam
250 gm gula pasir
30 gm serbuk penaik
20 gm tepung jagung
20 gm susu tepung
3 biji telur
Bahan perisa: Coffee Emulco,Keladi,Pisang,Black Current
(saya guna 2 sudu kecil perisa & pewarna keladi)

*Coklat chip}secukupnya-(saya tambahkan item ini)
                      Saya masukkan coklat chip dalam adunan  
                      dan sebahagiannya untuk taburan.
*Badam hiris}taburan secukupnya-(saya tambahkan item ini)


Cara:
1-Satukan minyak jagung, gula, air suam, susu tepung, tepung jagung, telur ke dalam mangkuk adunan.Kacau adunan ini selama 5 minit atau sehingga rata semuanya dan tidak bergentel.
2-Masukkan tepung gandum yang telah diayak bersama serbuk penaik, kacau hingga rata.Asingkan adunan kepada tiga bahagian dan tiap-tiap bahagian bolehlah di bubuh perisa coffee, keladi dan esen pisang.
3-Sediakan mangkuk kertas mengikut ukuran yang disukai dan diletakkan didalam acuan berlubang khas untuk membuat muffin atau kek cawan. Bakarlah hingga kekuningan.

Cadangan Hidangan:
Muffin ini boleh ditambah dengan pelbaga perisa dan hiaslah atasnya mengikut kretiviti masing-masing.

Note:
Juadah ini sangat mudah di sediakan dan sedap rasanya tak perlu menggunakan mesin pemutar kek.
Saya memang terpikat dengan colour purple keladi ni...bukan tu je, harummmm je baunya.Muffin yang telah saya hasilkan ni saya bubuhkannya dengan coklat chip dan hirisan badam.Sudah tentu anak-anak saya terpikat nak menjamahnya..

Semenjak kebelakangan ni camera buat hal...setiap gambar yang di"candid" nampak kabur..maklumlah, camera biase je.Maybe nak kena hantar kedai juga gamaknya.Nak tahu gak apa sebabnya jadi camtu..Tengoklah pic2 saya, semuanya agak kabur je kan...O.k lah..berundur dululah ye... assalamualaikum. 

Tiada ulasan :