Selasa, 3 Januari 2012

IKAN BAWAL SOS LIMAU PURUT

 


Assalamualaikum...
Setiap kali beli ikan bawal mesti terpaksa intai2 blog sahabat di luar sana coz nak cari resepi yang enak2 untuk disantap.. tapi biasanya kalau buzy sangat saya buat masak masam manis versi sendiri je..Kali ni dapat satu resepi yang dirasakan 'up' camtu bila tengok bahan-bahannya yang mudah dan dibabayang-bayangkan sedap apabila selesai dimasak..ehehe..itulah saya punya data dalam kepala setiap kali tengok blog sahabat2..Tapi sememangnya tak mengecewakan...berbaloi ape...Thanks untuk tuan punya resepi asal iaitu Dr Liana..untuk resepinya yang dijamin sedap ni.Apapun thanks juga buat Kak Yatie & dapur basahnya yang menjadi rujukan saya mendapatkan resepi yang terbaik ni...Sedappp ape!!



IKAN BAWAL SOS LIMAU PURUT
Resepi asal:Dr Liana (IKAN SIAKAP SOS LIMAU PURUT)
Sumber:K. Zai
Sumber:K.Yatie

Bahan-bahan:
1 ekor ikan siakap (saya guna ikan bawal mas)
2 ulas bawang putih | cincang halus
1 biji bawang besar | cincang
1 inci halia | hiris halus
4 sudu makan cili boh (saya letak sikit je)
4 sudu sos ikan Namphla
3 sudu sos tiram
4 helai daun limau purut (saya guna limau nipis & kurangkan kuantitinya)
4 sudu besar jus limau kasturi
tepung jagung untuk goreng ikan
1/2 cawan air + 1 sudu besar tepung jagung
garam dan gula secukup rasa
1/2 kiub pati ikan bilis maggi (saya guna kiub bilis knor)
6 biji cili padi | hiris halus (saya letak sikit je)

Cara-cara:
1.Cuci ikan dengan air asam jawa hingga bersih untuk hilangkan hanyir ikan.
2.Lumur ikan dengan garam dan tepung jagung secukupnya.
3.Goreng dalam minyak panas hingga garing.Ketepikan.

UntukSos:
1.Tumis bawang putih, bawang besar, halia hingga naik bau.
2.Masukkan cili boh, tumis sampai garing.
3.Masukkan daun limau purut, jus limau, sos ikan namphla dan sos tiram.Kacau sebati.
4.Masukkan cili padi yang dihiris.
5.Perasakan dengan garam, gula, kiub ikan bilis maggi.
6.Masukkan air.
7.Lastly masukkan tepung jagung yang dibancuh dengan sedikit air.
8.Bila kuah pekat, boleh angkat dan tuang atas ikan yang sudah digoreng.
Nota dr Dr Liana:
*If tak nak guna cili pun boleh, nanti sos ni jadi warna kuning-kuning macam tu...sedap jugak.Rase dia same je cuma warna dia je lain.




2 ulasan :

Unknown berkata...

sedapnya

Rohah berkata...

Memang sedap Sally..tak selalu dpt mkn bawal, so kena cari kelainan pada sosnya...