Ahad, 8 Januari 2012

CARROT CAKE


Assalamualaikum...
Selamat malam buat semua yang masih jaga dan belum terlena.Kali ni masuk kali ketiga saya buat kek lobak merah ini menggunakan resepi yang sama, dan kali ni baru berpeluang untuk rakam pic di sini.Oleh kerana sebelum2 ni belum berhajat nak buka blog, so takdelah rakaman terperinci untuk siarkan pic2 kek lobak yang lepas2.Sebenarnya untuk sumber asal resepinya pun saya tidak pasti siapa..namun diucapkan terima kasih kerana sudi berkongsi resepi untuk tatapan umum..Cuma saya hanya catatkan nama Yatt sebagai kesinambungan resepi ini.





Hari ni merupakan hari ulangtahun buat my hubby, jadi saya hadiahkan Carrot Cake untuk memeriahkan & menyerikan lagi hidangan meja makan kami sekeluarga khususnya buat encik suami.Saya tahu, dalam banyak2 kek, kek inilah yang dikira QC pass untuk selera tekaknya..ehehe, jangan tak tahu, tak semua kek menjadi idamannya!!.sebab tu saya bikin ini kek...Cuma yang buat potong stim, kek yang dibuat kali ni agak lembik kerana kecuaian saya ; lupa nak perah parutan lobak merah tu rupanya...maknenye dah tertuang air parutan tu sekali dalam adunan...huhu..Sebelum2 ni saya sagat je...kek nampak lembap tapi kering gituuu.. *(sebelum2 ni walaupun resepi asal kata: "parut halus", saya sagat je.."), memang nampak cantiksss...apapun, kek ku ini boleh dijamah..tolak tepi sikit yang lembik kat tengahnya tu...Takde hal, itu semua tersilap langkah je, sendiri mau ingatlah kann...Kat sini saya olah sedikit tentang penggunan perkataan dalam resepinya..



CARROT KEK (Kek Lobak Merah)
Sumber asal resepi:tidak pasti
Sumber:Yatt

Bahan-bahan:
1 cawan (100gm) pecan/ walnut | dibakar dan dicincang kasar
2 1/2 cawan (340gm) carrot mentah | diparut halus
2 cawan (280gm) tepung serbaguna
1 sudu teh baking soda
1 1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam
1 1/2 sudu teh serbuk kulit kayu manis
4 biji telur saiz besar
1 1/2 cawan (300gm) gula halus
1 cawan (240ml) minyak sayur (saya guna minyak masak)
2 sudu teh esen vanilla
1 biji parutan kulit oren sunkist

note:kalau nak kek lebih lembab, boleh bubuh 1/2 cawan nenas (sejat dulu airnya) atau applesouce ke dalam adunan, tapi kene tambah time masa bakar nanti.

Cara:
1.Panaskan oven 180 darjah celcius, sediakan loyang dan sapu mentega..Ketepikan.
2.Bakar kacang lebih kurang 8 minit, lepas tu sejukkan..Then cincang kasar-kasar.ketepikan.
3.Kikis kulit carrot dan parut halus-halus.Ketepikan.
4.Dalam mangkuk besar, satukan tepung, kulit kayu manis, garam,baking soda dan baking powder.Gaul sebati ketepikan.
5.Ambil mixer dan pukul telur sampai kembang (dalam 1 minit), lepastu bubuh gula sikit-sikit.Pukul lagi sampai pekat dan putih (3-4 minit).Selepas itu tambahkan minyak dalam adunan.Pukul lagi dan tambah vanila pula, pukul.
6.Last sekali bubuh tepung sedikit demi sedikit dan pukul sekejap sahaja sampai sebati.
7.Guna spatula/senduk, masukkan carrot dan kacang, gaul sedikit semua bagi rata.
8.Bubuh dalam tin/ loyang pembakar, masukkan oven selama 45 minit hingga 1 jam.

Untuk toppingnya saya gandakan dari sukatan asal dan boleh rujuk resepi dibawah... 
CreamCheese Frosting:
Resepi  asal:1001 resepi
Sumber      :CMG
                    Noor Masri

Bahan-bahan:
100gm mentega (saya guna krimwell)
125 cream cheese
1 camca teh jus limau
2 camca besar gula aising

Cara:
Putar cream cheese dan mentega hingga sebati, masukkan gula aising dan jus lemon, terus memutar hingga gebu dan halus.Gunakan kelajuan sederhana..Boleh sapu atas kek tadi dan hias ikut suka.




Tiada ulasan :