Jumaat, 6 Januari 2012

POTATO BREAD




Assalamualaikum..
Berhajat nak buat roti asyik tertangguh je..alhamdulillah dah tercapai.First time sebenarnya membuat roti ni, so jangan ketawa ye bila tgk rotiku ini..ehehe.Thanks untuk Tulip kerana berkongsi resepi, juga buat Mas yang sudi teruskan perjuangan Tulip..Asal resepi ni adalah resepi roti keledek, tapi saya gantikan dengan kentang..Izinkan saya copy dan share resepinya di sini..


Kalau nak tahu, saya perap adunan ni dalam oven yang telah di'on'kan suisnya dengan memasang lampu oven, memang cepat dia naik.Dapat skil dari kak Nana Oshin (rakan FB).
   
POTATO BREAD
Resepi asal:SWEET POTATO BREAD (Tulip77@myresepi.com)
Sumber:Mas
  • 300g tepung gandum (saya guna tepung high protein)
  • 3 sudu kecil emplex @ bread softener
  • 2 sudu kecil bread improver (saya gantikan dgn Dough Softener)-alkisahnya baru perasan bread improver dah abis time nak mengadun
  • 3 sudu kecil yis segera
  • 1 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar butter (saya guna marjerin)
  • 60 gram ubi keledek (saya gantikan dengan kentang)
  • 2 sudu besar susu tepung
  • 4 sudu besar gula halus
  • 1 biji telur-pukul sedikit dan ambil sedikit kuning telur ni untuk disapu dipermukaan roti
  • 130 ml air sejuk 
Inti Kastard :
  • 3/4 cawan susu segar
  • 2 sudu besar tepung kastard
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil butter
  • 1/2 sudu kecil esen vanilla
Cara membuat inti kastard :
  • Satukan susu segar, tepung kastard dan gula dalam periuk dan sebatikan. Kemudian masak menggunakan api perlahan hingga sos kastard pekat. ( sentiasa kacau menggunakan whisk ) Masukkan butter dan esen vanila dan sebatikan, apabila butter cair dan sebati, tutup api dan biarkan sejuk baru masukkan dalam bekas paip..



Tiada ulasan :