Selasa, 22 Mei 2012

IKAN DURI MASAK KICAP SERAI


Salam...
Sape tak suka makan Ikan Masak Kicap??Saya sukeeeee...
(tanya sendiri, jawab sendiri..peduli je lah ye..)
Kali ni saje ngetest masak kicap bubuh serai, sajelah kan...sebab sauk serai kat tepi rumah je, tak kuar modal pun, apalah...salahnye, ye tak??..So, bayangkan je lah masak kicap yang macam kengkawan  selalu buat kat rumah, pastu ada rasa serdak2 serai gitu...Wallahu'alam.. 

IKAN DURI MASAK KICAP SERAI
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
5 bahagian ikan duri | goreng separuh masak
1/2 labu bawang besar | hiris
4 ulas bawang merah | kisar
3 ulas bawang putih | kisar
2 batang serai | kisar
1 tangkai cili merah |  kisar
3 inci halia | kisar
2 inci lengkuas | kisar
1 sudu kecil lada putih | kisar
1 sudu kecil lada hitam | kisar
2 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar sos manis ABC / kicap manis
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak masak untuk menumis

Cara:
1.Tumiskan bahan kisar dan bawang besar hingga wangi.
2.Masukkan kicap pekat dan sos manis ABC.Kacau rata.Masukkan juga sedikit air dan renehkan sebentar.
3.masukkan ikan dan biarkan ia sebati dalam kuah.Boleh perasakan dengan garam, serbuk lada putih dan lada hitam.Taburkan hirisan cili merah.
4.Tutup api setelah masak.

7 ulasan :

~~zana@pb~~ berkata...

Sedap ni Roha, mana akk nk cekau ikan duri kt sini....mcm susah je nk jumpa.
Akk ni serai pun beli, tanah sekangkang kera pun takde...huhu..

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam Rohah cayang.. i pun suka hehehhee... numpang sepinggan :))

Evelyn Gemina berkata...

Salam & selamat pagi kak Rohah, mmg feberet masak2 kicap ni, mesti sedap kuah tu siram atas nasi, ada minyak2 sikit: )

dapurCikWan berkata...

Salam. CikWan pun suka..confirm wangi kalau letak serai kan... slurpppp ;))

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Rohah..

mmg kat rumah nie anak2 suka ngan lauk kicap2
tapi blm pernah cuma ikan duri msk kicap tentu sedap kan ada bau serai

CT Delima berkata...

As'salam Rohah

k.ct suka makan lauk kicap, tapi kicap daging dan ayam hehehe. Tapi kicap ikan duri tak suka dan tak pernah makan sebab k.ct tak makan ikan durilah :)

inahar ali berkata...

salam rohah..mmg betuila lauk kicap ni mmg kesukaan anak2 kan..bertambah2 nasi dibuatnya..adoyai sedaapnyer!