Rabu, 17 April 2013

BUBUR SUM SUM


Assalamualaikum..
Panas terik beberapa hari ni,kalau ada dessert yang sesuai seakan reda kepanasan yang dirasai.Minggu lepas saya berkesempatan membuat dessert yang cukup sinonim dengan masyarakat jawa, sedap dimakan ketika sejuk..



Memang kebiasaannya jika ada majlis kenduri kendara, di rumah/kg  saya tak ketinggalan dengan menu ini.Lemak2 pada rasa adunan tepungnya, dan terasa manis beraroma pandan apabila dihirupkan sirap/kuahnya.Yang penting buatlah adunan sirap gula dengan kadar manis yang sesuai untuk menjaga kesihatan.

Biasanya kalau tanya sukatan apa2 resepi tradisi pada bonda saya, mesti dia akan kata;"agak-agak" je..Kalau kena kat saya yang kurang arif dengan ilmu sukat "agak"2 ni memang boleh fail kuih yang kita buat.Tapi alhamdulillah saya cuba adunkan dengan sukatan sendiri (sebab confident kot..), menjadi dengan elok..Selamat mencuba bagi yang teringin nak rasa.


BUBUR SUM SUM
Oleh:rohah

Bahan-bahan: (utk 18 cup saiz INI)
2 cawan tepung beras
1 1/2 liter santan (dari sebiji kelapa)
1 1/2 sudu kecil garam
2 helai daun pandan

Cara:
1.Satukan kesemua bahan dalam bekas.Kacau sekata.
2.Masak dalam periuk/ kuali atas api sederhana .Kacau sentiasa sehingga bancuhan tepung menjadi likat dan meletup-letup supaya tanak.
3.Matikan api.Sudukan bubur sum sum ke  dalam bekas yang sesuai.
4.Hidangkan bersama air gula merah.Sedap di makan ketika sejuk.

Air Gula merah/ Sirap
Bahan-bahan:
1 cawan gula merah
2 sudu besar gula
800 ml air
2 helai daun pandan

Cara:
1.Satukan kesemua bahan dalam periuk.Masak hingga mendidih.
2.Tapiskan.

17 ulasan :

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedapnyer bubur sumsum.. feberet en. suami ni... lebih sdp dari lompat tikam sbb bubur sumsum ada bahagian lemak saja.. hehehee.. teringat dulu lepas pantang.. teringin sgt nak mkn.. terus buat & mkn puas2.. hehe..

kayumaniskorner563 berkata...

Betul lah panas2 ni dapat makan bubur sumsum, aduh best nyer........

hazila berkata...

Memang sedap, cam terasa lemak lemak manis dengan air gula melaka tu.

Chah berkata...

Rohah..saya pun tgh dok berkira2 nk buat tepung som som atau lompat tikam...mmg terasa2z nk mkn dessert cm ni....dapnya!!! Oh help!!

zana fahmi berkata...

uh...lamanya tak mkn sumsum. Konon nk kurangkan santan dlm bdn ni..A

ummiaisyah berkata...

mmmmm...bestnya kalo dpt semangkuk!..mmg sedap dimkn sejuk...tringat ms kecik2 dulu penah buat sampai seperiuk...pakai campak je..udah terlebih-lebih..siapa plak nk mkn sampai seperiuk..hahahaha

rahel berkata...

ermmm..sedapnya...nyaman lalu kat tekak I...

Asyifa Mustaffa berkata...

oh sedapnya...!
dpt tgk je la ni....huhuhu....

inahar ali berkata...

wahh..suker..suker..dh lama akak x merasa bubur som som ni..mmg feveret! nostalgia zaman kecik2 dulu..huhu!!

Nina Mirza berkata...

menyelerakan sungguh nampaknya!
nyum nyummm..!!

tun_telani berkata...

Salam kak rohah.. sedapnyer... skrg petang2 mmg sgt panas.. sesuai la mkan bubur sum sum sejuk2.

Lesung Batu berkata...

salam kak rohah..sy tak penah mkn bubur sum sum ni..haha..jakun plak baca semua komen..tapi sy penah tgk dlm buku resepi juz tak penah cuba..bila tgk akak buat ni nampak sedap & menarik pula..hehe..terus masuk list! :)

Ezadlieza berkata...

Salam kak rohah.... lieza dtg kunjung balas...baru sempat nak jalan2... wah akak ni pun rajin masak2 yer...byk resepi nih..., terima kasih sidi dtg dapur lieza ni yg skrg agak2 suam kuku... salam perkenalan juga...

norzila berkata...

dapnye musim panas ni..nak ckitt...

Qasey Honey berkata...

sedap2..sila htrkan ke umah bubur somsom tu...aci x...hehe

wardah berkata...

Terima kasih share resepi. Mmg sedap...sblm ni masak main agak2 je. Resepi ni blh masuk buku.. Hihi

Furniture Online berkata...

oh sangat sedap di pandang bubur ini...patut dicoba resepnya. membangkitkan selera gambarnya