Jumaat, 5 April 2013

MOIST CHOCOLATE CARAMEL CAKE



Assalamualaikum..
Jumpa di malam jumaat yang penuh barakah.Diam tak diam dah masuk bulan April..Cukup pantas!!

Ada rasa nak membaking sebenarnya, tetapi hanya menunggu masa yang sedikit lapang.Dah setengah bulan resepi kek ni berdiam diri dalam folder, menunggu saat dan ketikanya untuk dikongsi di sini, walaupun dah ramai rakan2 maya lebih mendahului...niat yang dipasang memang dah lama, begitulah lumrahnya..ada rezeki, memang muncullah N3 di sini.

Sedap!! mmg pasti.Tapi tu lah, kalau sentuh kek coklat pasti jarum timbang laju tak terkejar..Godaan memang susah nak elak, selagi duk dalam peti ais, selagi itulah mahunya..haissshhh..apapun tq buat sumber2 terdahulu yang  sudi berkongsi resepi ni, juga buat mimie yang terus memanjangkan resepinya.    
MOIST CHOCOLATE CARAMEL CAKE
Resepi:Kek Coklat Moist (Resepi Munira Baharum)
Sumber:Mimie

Bahan A:
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat manis (saya guna 1/2 cawan)
1 cawan gula (saya guna 1/2 cawan)
1 cawan minyak masak
**Sebati semua bahan di atas dan masak atas api perlahan
**Rehatkan sekejap bila bahan telah sebati

Bahan B:
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil ( sudu kfc) baking powder
 **Semua bahan tersebut diayak

Bahan C:
4 biji telur (saya kacau dengan whisk)

Cara:
1.Satukan bahan B dan C ke dalam bahan A.
2.Secara berselang seli, gaul dengan senduk sahaja.
3.Apabila sudah sebati, ketepikan.

Untuk Karamel

Bahan-bahan:
2sudu besar gula (untuk loyang saiz 8")
(jika guna loyang kecil, gula sikit.Jika guna loyang besar, gula banyak)
**Jadikan gula hangus supaya kek tidak melekat pada loyang.

Bahagian Atas (Karamel):
1/2 tin susu cair
50 gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur
**Kacau sebati  lembut je, jangan sampai jadi buih.

Cara-cara:
1.Tuang bahan karamel dalam loyang gula hangus tadi.
2.Bakar sekejap dalam oven dengan kaedah bain marie (letak loyang kek dalam loyang berisi air di bawah).Anggaran 15 minit, untuk pekatkan sedikit karamelnya.
3.Keluarkan dari oven, rehatkan dalam 15-20 minit baru terbalikkan.

**Pastikan karamel agak beku baru tuang adunan, untuk mengelakkan dari bercampur.
**Karamel jika dikukus pun boleh, setelah letak adunan barulah dibakar.
**Jangan terbalikkan masa panas2 untuk mengelakkan karamelnya pecah.


11 ulasan :

rahel berkata...

Wallawwey...moist banget kek coklat lapis karamel tu...

Sury Abil berkata...

Mguda..terguda..cam nk buat lagi lh..:-)

Azie Kitchen berkata...

As salam cantiknya kejadian kek, cantiknya gambar. Saya suka melihat gambar yg cantik cantik.

Norhayati Mohd Ramli berkata...

Salam....Rohah
Tergugat & tergoda melihat kek yang moist sangat tu.

mama sara nur berkata...

Assalam
kek ni mengoda, sedapp
kalu ada dpn mata memang layann

Fadzillah berkata...

Aduh... memang tak tahan melihat moist chocolate caramel cake tu...
pasti sedap rasanya. Teringin nak membaking cake lah pula.

Tina Othman berkata...

sedapnya, aduhai terliur dah hehe

tapi yg ni versi karamelnya nipis ye, ada yg buat tebal

ady berkata...

as-salam
That looks so yummy!

Melly Octaviana berkata...

Suka suka...mau makan malas buat nya..huhuhu

Amie berkata...

Kabare Rohah... kangen arek dolan koyo mbiyen2... saiki wes nduwei wong cilik anjok jarang metu he he hehh... ayu ney hidangannya tu, aku pingin nggawe koyo kuwi loh...ooo orak suwi meneng lepas pantang!

Patricia berkata...

Me encanta este pastel y tu blog!!.....me quedo para seguirte, te invito a visitar mi cocina...
Patricia desde http://thyellowkitchen.blogspot.com.es/