Selasa, 9 April 2013

PANCAKE PISANG


Assalamualaikum..
Selamat pagi dan bersiaran lagi.Gara2 banyak sisiran pisang hasil tandan pisang yang berbuah pusingan kedua baru2 ni, saya cuba mencari-cari resepi pancake untuk dibuat sajian minum petang.Teringin juga nak buat lempeng pisang, tapi takut anak2 saya tak nak jamah.Saya pun dah makan belasan tahun tak membuatnya.Kalau dulu masa saya kecik2 lagi, lempeng pisanglah yang memenuhi meja makan saya dan keluarga saban minggu.

Untuk pancake ni budak2 boleh terima, maybe sebab cara olahannya seakan-akan apam balik kot...Sediakan sahaja sos coklatnya, diaorang memang guaranty suka.Untuk resepi ni saya dapatkan dari laman Sajian Sedap iaitu dari seberang Indonesia.Saya dah alih bahasa ke BM.Untuk versi bahasa asal bolehlah rujuk di SINI ye.

PANCAKE PISANG
Resepi:Sajian Sedap

Bahan-bahan:
150 gm tepung gandum 
25 gm gula pasir halus
2 ulas pisang  | lecek (resepi asal tak ada)
2 sudu teh baking powder
250 ml susu cair*  | satukan bersama bahan bertanda (*) & kacau rata
1/2 sudu kecil cuka* 
1 biji telur | kacau
20 gm marjerin | cairkan

Bahan taburan/ olesan:
75 gm bijian kekacang
50 gm coklat masakan | cairkan (saya guna sos coklat)
Pisang ambon | potong bulat (saya guna pisang awak)

Cara membuat:
1.Campur tepung gandum, gula pasir halus dan baking powder.Gaul rata.
2.Masukkan campuran susu cair telur dan pisang lecek.Kacau rata.Tambahkan marjerin yang dicairkan.Kacau rata.
3.Tuang di pan/kuali leper berdiameter 8 cm di atas teflon.Biarkan setengah masak.Angkat dan balikkan.Biarkan masak

6 ulasan :

tun_telani berkata...

Assalamualaikumm... morning kak rohah!! 1st blow walking of the day nih.. hihi... tun suka makan cekodok pisang! penkek pisang x penah wat lagi.. skrg tgh diet, nnti dh kurus sket blh mkn kuih manis2. hihi..

Mori Said berkata...

Salam rohah... lom cuba lagi buat pancake pisang...bole cuba nie.. izinkan cp yer..hehehe

Shiela berkata...

Wahhh.. Sungguh creatif..

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum Kak..Wahhhh bestnya...lagi2 time pancake tu panas2...

mama sara nur @ Cik Nor berkata...

Assalam rohah
sedap layan pangkek, byk bhn2 mkn bersamanya lg tambh sedap
ank akak suka letak honey + planta

ummiaisyah berkata...

oppppssss...cedapnya!!!