Selasa, 8 Mei 2012

LEPAT PISANG



Salam santai...
Rinduku nak makan lepat, sudah terurai..sampaikan dibelikan pisang bersikat2, ranum2 pulak tu..Selagi ada pisangnya selagi itulah projek berkaitan pisang tak akan habis..tunggu je lah lepas ni apa pulak yang akan keluar ye..jeng3..
Yang ni kita layan dengan Lepat Pisang je dulu eiihh...



LEPAT PISANG
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
20 ulas pisang awak
1/2 cawan gula pasir
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan sederhana pekat
1/2 sudu kecil garam

Bahan lain:
Daun pisang secukupnya
1 cawan kelapa parut* | digaul bersama 
Sedikit garam*

Cara:
1.Layur daun pisang di atas api.Ceraikan daun mengikut saiz yang sesuai.
2.Kisarkan pisang bersama gula dan garam menggunakan blender.
3.Gaulkan tepung bersama pisang yang dikisar tadi.Kacau sebati.
4.Sendukkan adunan ke atas daun pisang.Ratakan sedikit.Bubuh kelapa parut ditengah-tengahnya dan senduk sekali lagi adunan untuk menutupi kelapa parut tadi.Gulung kemas dan lipat bahagian atas dan bawah dengan sempurna.Boleh potong sedikit hujung kedua-dua belah daun jika suka untuk tampak kemas.
5.Kukus selama 25 minit atau sehingga masak (daun nampak hijau kekuningan /layu).



11 ulasan :

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Rohah :)

lama nyer x mkn lepat pisang...
mmg best kan kuih2 tradisional nie :P

Nieza berkata...

sedapnya...lama tak buat lepat pisang ni..terliurla pula..:)

Asyifa Mustaffa berkata...

Sarapan sy pgi tdi nie kak...hehe...
x smpt nak msuk n3...mcm mlas je hri nie....

Norzie hany berkata...

Salam Rohah.
Sedapnya lepat pisang.Belum pernah buat sendiri lagi,kalau nak makan selalunya beli aje.

Mamasya berkata...

Salam Rohah.lepat pisang antara kuih favorit ni...sukanyaaa.teringat tiap kali ke pasar mlm kat rumah di Msia kuih lepat pasti tak miss beli....

Qasey Honey berkata...

bungkus membungkus lg mpknye resepi hrni...sedap tu...mmg suka lepat pisang ni...tp buat tak suka...hehehe...

Watierman berkata...

Assalam...mak aiii terus teringin....dah la..stok pisang pulak tak ada dalam peti ais.....nak mengendeng kat sini jer lah dulu.....kot2 Dik Rohah hidang sepiring..barang dua biji...hahaha...sebiji cam tak cukup pulak!hehehe nak lebih aje!

zila 4ever berkata...

nostalgia kuih nie rohah..mak akk rajin benor buat time kitorg kecik2 time tue sampai naik jemu..he hehe akk pulak sampai majuk x nk makan..sbb asik2 lepat pisang..tp skrg nk jumpa alahaiii payahnya..sampai rasa rindu nk makan..:)

Ain Fajar berkata...

sedapnyer lepat pisang, lama tak makan..klu dok kmpg smpi jemu bila tengok pisang..bila pisang nk kena beli nie, becinta nak buat makanan berasakan pisang..hehe (Resepi Kehidupanku)

rahel berkata...

Kuih dulu2 memang sedap..suke sangat dg lepat pisang ni..

quinnie berkata...

sedapnya lepat..lama tak makan..huhuhu