Isnin, 14 Mei 2012

MEE SIPUT UDANG



Salam..
Selamat menjamu selera dengan Mee Siput Udang yang cukup lazat..Untuk resepi ni, saya dah olah sukatannya mengikut kesesuaian, tapi masih mengekalkan bahan-bahan asas untuk penyediaan mee ni.Resepinya saya rujuk di dalam buku yang saya sebutkan kat bawah tu ye..



MEE SIPUT UDANG
Resepi:Mi Yee Udang Oleh Sa'adiah Mohamad (Buku Kompilasi Hidangan Mi)
Olahan:rohaisha

Bahan-bahan:
12 keping mee siput
1200ml air rebusan udang
250gm udang basah (15 ekor udang)
6 ulas bawang merah | dihiris nipis
4 ulas bawang putih | dicincang
3 tangkai cili merah | dikisar
4 sudu besar puri tomato 
8 kuntum cendawan shitake | direndam & hiris nipis
2 keping kek ikan | dihiris nipis
4 sudu besar tepung jagung* | dibancuh bersama
200ml air*
8 batang sawi bok choi
5 tangkai daun bawang | dihiris
Garam dan lada sulah secukupnya
Minyak masak 

Cara:
1.Celur mee hingga kembang.Ketepikan.
2.Tumis bawang merah, bawang putih dan cili merah.
3.Bila naik bau, masukkan udang dan cendawan kering.Kacau 1 minit.
4.Tuangkan air rebusan, puri tomato, garam dan serbuk lada sulah.
5.Bila mendidih, masukkan kek ikan dan bok choi.
6.Masak hingga empuk kemudian bubuh campuran tepung jagung.Kacau tanpa henti.
7.Bila pekat, angkat dan tuangkan ke atas mee bersama udang.






Inilah dia rupa mee yang saya guna untuk buat Mee Siput Udang tu.

14 ulasan :

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Slurrrrrrrrrrp! Itu je yang I boleh buat karang. Sedapppppp :)

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam... waduhhh Rohah.. sedapnya mee siput.. ada beli hari tu singgah di muar.. memang tak pernah masak.. ni dah ada resipe Insyallah nak cuba.. bila tu hentahlah tu hehehhe.. sedap dan menyelerakan tuuUUuuuu

Qasey Honey berkata...

asslm Rohah...wah sgt teruja tgk mee siput tu...sedap nmpknye tu...kt umh ade stok kwn bg...bleh la cuba perlbagaikan jugak...asyik goreng gitu ajekan...

tun_telani berkata...

wah..masak dlm claypot lagi ye.. beso2 udang tu, puas hati makan.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

Assalam Rohah..
akak memang suka menu2 berasaskan mee yg berkuah mcm ni.. kengkadang tu jemu juga kalau asyik mkn nasi aje kan.. sesekali nak juga tukar2 menu.. nampak sedap.... akak salin dulu resepinya yer... mekasih rohah.. masuk list yg berjela2 tu.. hehe.. tp tak tau la kot dia boleh potong Q plak nnt.. hehe..

rahel berkata...

Perghhh..menggoda jiwaku..nak kuah byk2..

zila 4ever berkata...

salam rohah..
akk cop udang tu dulu yer..he hehe makan panas2 puas ati btl:)

Evelyn Gemina berkata...

Salam kak Rohah, saya belum pernah lagi rasa mee siput ni, nampak sungguh menyelerakanlah, makan direct dalam claypot tu mesti bestt : )

Nina Mirza berkata...

As'salam Rohah ....

Amboi~~ terliur Nina dibuatnyer !!!! Nak mintak udang 3ekor tuu
hehhe ....
nanti nak cuba laaa

inahar ali berkata...

salam rohah..nmpak sedap mi siput udang ni..akak x pernah lg masak mi siput sendiri..selalu mamam kt kedai jek..hehe!

Melly Octaviana berkata...

begh..ini pasti enak nih, melly belum pernah liat mee siput di sini.. slurrp

ibundo berkata...

udang tu .. pergh!!
Meleleh dah air lio ni tengok mi yang berkuah-kuah sedap nak dihirup tu.

Fazliana Jamil berkata...

baru beli mi siput ni.. xpena try pun... nak try resepi ni inshaAllah. tq

Tanpa Nama berkata...

Mmmm