Selasa, 1 Mei 2012

PUDING KEK VANILA



Salam manis-manis di luar sana,
Moga manis selalu macam pudingku ini....O  owwhh, takde la manis saya buat, sedang2 elok je alhamdulillah..Dari sehari ke sehari nak buat puding ni asyik malas sesaje, asyik jadi bende lain je.Tapi asyik dok teringat 2 bentuk kek yang guna acuan bahulu kemboja tu dah duduk agak lama dalam peti ais, masih cantik dan tidak terusik, sayanglah pulaknya..So, kena cepat2lah buat nampak gayanya.Kek tu adalah buah tangan dari kenduri org kahwin..kalau dapat banyak memang tak terjawab punya...So, jadilah puding ikut bahan-bahan yang ada kat  dapur nie..Saya bubuh vanila powder..Dulu berangan nak buat aiskrim dengan serbuk vanila ni, tp terbengkalai juga, so terlekat kat pudinglah pulak, daripada membazir memang takde pekdahnye kan...




PUDING KEK VANILA
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
8gm agar-agar serbuk
2 cawan air
2 cawan susu cair
1/2 cawan gula 
2 sudu besar serbuk vanila
2 sudu besar tepung jagung | dibancuh dengan 2 sudu besar air
Secubit garam
1 biji telur

Cara:
1.Sediakan kek secukupnya dan potong dadu kecil.
2.Masakkan agar-agar bersama air dan gula di dalam periuk sehingga larut dan mendidih.
3.Kacau telur, susu segar dan serbuk vanila hingga sebati dalam sebuah bekas dan tapis.
4.Setelah mendidih, masukkan  bancuhan susu, telur dan vanila ke dalam periuk dan kacau hingga sebati.Masukkan juga sedikit garam.
5.Apabila telah sebati barulah dimasukkan bancuhan tepung jagung dan kacau hingga likat.Matikan api dan masukkan potongan kek dan gaul sekadarnya supaya tidak hancur.
6.Tuangkan adunan puding ke dalam loyang atau bekas yang sesuai.Pastikan bekas/loyang tersebut telah dialirkan dengan air terlebih dahulu supaya puding mudah dikeluarkan dari acuan apabila telah sejuk.
7.Hidangkan. 





9 ulasan :

ijayuji berkata...

Salam kak rohah, panas2 gini mmg sedap makan puding skan kan kan, kita ni ajer dah 2 minggu rancang2 nak buat puding tp sampai skrg tak terbuat lagi hihihi... kalau lah terus ada depan mata kan best terus ngap jerr :D

tun_telani berkata...

sedapnyerr!!!!!!!!!!!!! mmg sedap makan puding yg ada kek. gigit2 puding pejal2, tiba2 ada texture gebus.. terbayang2 dah ni.

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam wahhh cantiknya acuan love tu.. suka! dan dah tentu2 sedap... nak semuaaaa!!!

Norzie hany berkata...

nampak macam sedap...ni yang rasa macam nak buat aje.

Watierman berkata...

ssalam Dik Rohah...wah cantiknya acuan puding tu...buat Akak nak terkam jer...hermmm hari..lama jugak lah...Akak ada try guna resepi Dik Dayang Jack buat puding kek jugak...yang ini Dik Rohah guna serbuk vanila...ni lain sikit...nanti kalau ada kejadian kek yang dok mengeras dalam peti Akak cuba buat ikut resepi ni...malang nya jarang jumpa kek mengeras kat dalam peti Akak tu!

Nieza berkata...

assalam kak, menarik resepi 2 in 1 boleh mkn puding dgn kek sekali..sedapnya kalau dapat rasa..:)

Sheila Shafeareen berkata...

salam sdp tu minggu lepas bari sy buat....perasa vanilla coklat juga...musim panas2 ni mmg best mkn puding

Nina Mirza berkata...

As'salam Kak Rohah ....

Aduyaii ~~~ tengok gambar akak yg cantik pun sudah bikin tekak Nina terasa nyaman sekali....
minta sikit sepotong dua kak ... Hehehe

Mieza berkata...

Assalamualaikum Rohah..nampak sedap puding ni..nampak rohah kat group MDM tadi..terus ke sini dan follow..selamat berkenalan :) jemput ke blog mieza :)