Ahad, 22 April 2012

KUIH KETAYAP KOKO




Salam manis dan selamat petang.
Petang sudah tiba, apa menunya??? Inilah dia.Saya panggil lempeng, ada orang panggil ketayap atau dadar.Sebenarnya kuih ni banyak nama tapi diapunya bahan-bahan lebih kurang sama, cuma ada yang tambah itu, ada yang tambah ini..so akan jadi begitu, dan jadi begini...aikkk??!!!..iyelah ...betullah kan..
Bonda saya kalau mengadun kuih dia suka bubuh 'minyak masak' sedikit agar kuih lembut.Contohnya adunan lempeng, kasuwi, pulut tanak dan kuih lapis..Itu adalah skill yang dia selalu pakai.Tapi lain orang lain caranya dan juga pendapatnya.Yang penting senang dengan cara memasingkan..



Untuk inti saya memang suka inti kelapa putih (maknanye saya guna gula pasir, tidak menggunakan gula merah).kiranya ikut selera anak tekakku lahkan...Tapi bondaku pun memang suka masak inti putih..ibarat pepatah "ke mana lagi kuah kalau tak tumpah ke nasi"


KUIH KETAYAP KOKO
resepi:rohaisha

Bahan-bahan: (5 biji)
1 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu besar serbuk koko
1 biji telur
1 cawan air
1/2 cawan susu cair
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar minyak masak

Cara menyediakan:

1.Satukan kesemua bahan dalam blender, kisar hingga sebati.
2.Titis dan lenserkan sedikit minyak di atas kuali leper, kemudian sendukkan 1 senduk adunan tepung ke atas kuali tersebut.Lebarkan adunan dengan menyengetkan kuali untuk beberapa pusingan agar tepung rata dan menjadi bentuk bulatan.
3.Biarkan anggaran 2 minit dan barulah diangkat.
4.Masukkan terus inti, lipat kiri dan kanan lempeng kemudian gulung secara memanjang.
5.Hidangkan.


Bahan inti: (inti putih)*utk 2 ganda adunan di atas
3 cawan kelapa parut
1/2 cawan gula pasir
Sedikit air


Cara menyediakan:
1.Satukan kesemua bahan dalam kuali dan gaul hingga sebati.Masak hingga tanak menggunakan api sederhana.
2.Sejukkan.


22 ulasan :

rahel berkata...

Selamat petang Kak Rohah,cantek sangat ketayap koko ni,tergoda gue..ambik dua ketul yer..

Sheila Shafeareen berkata...

selamat petang kak..hemm menarik sekali ni...ketayap koko..pestime degar..sure sdp rasa kulitnya itu heheheh...npk pun dah tentu sdp kan ehhehe

mama sara nur berkata...

sedap kuih ketayap he he feberet akak
versi apa pun tetap sedap kan tp koko jarang tgk kena cuba nih
kalu lempeng akak suka yg letak gula merah jadi coklat camni pun sdap he he

ady berkata...

as-salam kak Rohah
cantiknye ketayap coco tu..1st time npk ketayap coco...

Amie berkata...

Tentu wangi bau koko di dapur dia.... kalau di tempat kami kuih ketayap ni dipanggail kuih lenggang.

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rohah,cantik nya gulungan ketayap sopan santun je kalau makan mesti sedap ni bak lah dua tiga ketuiii heee

inazamri berkata...

ketayap koko?? menarik utk dicuba ni.Selalu ketayap kaler ijau je kan...Akak selama ni tak terpikir pun nak buat ketayap koko ni...tp sebenarnye sekali pun akak tak penah buat pun kuih ketayap ni..selalu beli je hihi.Apapun niat tu ada gak nak buat..cuma masa tu tatau bila.

dapurmerahibu berkata...

salam kak rohah,balas kunjungan akak..terharu kite.bestnya kuih ketayap..kalau gigit kuar cair gula tu sedapnya...wah letak koko.lain ni...

mokwo® berkata...

salam rohah..amboi cantik nampak kuih ketayap tuh...satu kelainan yg harus mokwo cuba..tq! masuk list yg panjang berjela2 nih dulu!

ijayuji berkata...

Salam kak rohah! ni kalau bg budak2 mesti suke sbb kaler cekelat perasa pun perasa cekelat :D tp ank2 kita ni jakun serba serbi, kdg tak tahu nak buatkan apa :D

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Hello...selamat berkenalan ye. Tenkiu sudi singgah kat blog Love.

Wow kuih ketayap koko..first time tengok. Mesti sedap ni! ;) Have a nice day.

Ummi berkata...

Assalam Rohah, amboiii teringin pulak tengok ketayap coklat tuh....malas tul buat kuih2 sekarang ni, walhal molot nak jer makan kalau lalu dpn mata...hehe

quinnie berkata...

kita tengok kuih rohah ni teringat inti kelapa kita ada skit lagi..memang nak buat ketayap tapi malas betul...heheheh

lama tak nampak bunga warna pink tu rohah...:)

zila 4ever berkata...

salam rohah
laa..he hhee leh sama pulak la kita kan..zila pun buat ketayap semalam tp x sempat nk show semalam ..he hhehee wahhh suka yg ada milo2 nie..:)

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

waahh.. ada kelainan ketayap berperisa coklat.. mesti anak2 bertambah suka bila ada rasa koko atau coklat tu kann..

tun_telani berkata...

salam kenal kembali kak rohah ^^
dh lama x makan kuih ketayap. tun kurang sket makan inti kelapa. tp bila sekali sekala dpt mkn tu rasa sedap pulak.

Melly Octaviana berkata...

Malam Kak Rohah.. wah melly belum pernah coba yang rasa coklat.. masih ada ngga.. ? hehe

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Rohah :)
creative lah Rohah nie..
kuih ketayap yg berubah ruper :)
lain drp lain

Naz / Nadz COSK berkata...

Rohah, kalau dah kulitnya kaler cam tu, mmg sesuai sgt kalau intinya putih kan.. nak rasa. Tak pernah rasa kalau intinya putih..

Nina Mirza berkata...

As'salam Rohah ....

Nina singgah minum petang kat dapur Rohah yea...
tentu sedapp petayap koko nie tambah pula inti kepala.
Haishhh ..... manis koko + lemak kelapa. Nak kena beli kelapa parut nie...
hehehe

Mamasya berkata...

Salam Roha.menarik kuih ketayap letak koko...satu kelainan...boleh memikat budak2 utk makan....

Nieza berkata...

bestnyer tgk kuih ketayap koko..memang menarik dan semestinya sedap ni...:)