Sunday, 22 April 2012

NASI GORENG LADA HITAM




Salam malam minggu.. 
Ni dia nasi goreng simple tapi sedap dari koleksi resepi Chef Asma.
Saya hidangkan bersama telur masin, kasi selera dan terus selera ....
Boleh lihat resepinya yang mudah dan ringkas aje di bawah nie..



NASI GORENG LADA HITAM
resepi:Chef Asmawati:Buku Aneka Nasi Goreng

Bahan-bahan:
300gm nasi putih
2 tangkai cili kering | kisar
2biji bawang putih | kisar
3 biji bawang merah | kisar
1/2 batang lobak merah | hiris halus
1/2 sudu kecil serbuk pati ayam
1/2 sudu kecil srbuk lada hitam kasar
1 biji telur | digoreng hancur
Garam secukup rasa
Minyak masak

Cara menyediakannya:
1.Panaskan sedikit minyak.Tumis bahan kisar hingga naik bau.
2.Masukkan nasi, lobak merah, serbuk pati ayam, serbuk lada hitam dan garam.Gaul hingga sebati.
3.Taburkan telur sebelum dihidang.




11 comments:

Melly Octaviana said...

Good Morning Kak Rohah.. pagi pagi lihat nasi goreng yang sedap ini.. hmm tumpang breakfast boleh kah.. hehe

Uncle Lee said...

Hello Rohah, wow! Very impressive!
Ini da tentu tiga pinggan lichin, ha ha.
I can practically get the wangi from here.
Can see you ada black belt in cooking.
Have a nice weekend and keep a song in your heart.
Lee.

Bicara Kak Noor said...

salam Rohah, nasi goreng menu yang tak dapat lari setiap minggu mesti sekali buat sdap kenyang sepanjang hari mei sepiring!!!

dZana said...

nasi grg mmg tak prnh menolak... selalu pun tak jemu.. jln2 pagi akk selongkar2 rspi rohah .. nnti akk kemas semula ye.. hihihi

ijayuji said...

Salam pagi kak :D tak pernah pulak buat nasi goreng guna lada hitam sbb biasanyer buat letak lada sulah jer :D mesti sedap sbb kita suke lada hitam berbanding lada sulah ehehe..

ummiaisyah said...

salam Kenal Roha...
sedapnya ns goreng tu...panas black peper!

Amie said...

Selamat pagi Rohah,
macam-macam resepi nasi goreng kan... bubuh lada hitam tentu lebih sedap!

inazamri said...

salam kenal.Resepi2 yg lazat untuk dikongsi

mama sara nur said...

assalam Rohah
akk dtg nak tumpang sarapan he he
nasi goreng yg sedap ni, ada telur asin lagi
anak dara akak memang suka nasi goreng, pagi2 kena goreng utk ke taska he he tp nasi goreng telur je x tahan pedas

ady said...

AS-SALAM KAK rOHAH
JARANG DGR NASI GORENG BLACK PEPPER..MESTI SEDAP NASI GORENG TU KAN..PANAS2 LAGI..

Qasey Honey said...

asslm Rohah...ade lg x nasi goreng ni...sedap nmpknye tu...ditambah pulak tgk ade telur masin tu...perghhhh xtahan tgk...kecur dibuatnya...