Monday, 2 April 2012

KUIH RANGIN @ DANGAI




Salam hari Isnin buat semua..Terasa rindu untuk mengentri resepi setelah beberapa hari menyepi seketika.Saya tak sangka sebenarnya untuk di tahan di wad selama 4 hari bermula 28/3 hingga 31/3 baru2 ini kerana mengalami sedikit keuzuran.Alhamdulillah, beransur sihat dan dapat bersua semula di sini.Doakan saya pulih sepenuhnya.


Ini dia kuih rangin yang dah lama saya rindu untuk menjamahnya..Tapi saya buat separuh adunan je..

KUIH RANGIN @ DANGAI
Sumber: Fauziah Jie Homemade Cake

Bahan-bahan:
2 cawan tepung pulut
4 cawan kelapa parut
1/2 cawan gula (resepi asal 3/4 cawan)
Sedikit garam (saya tambah item ini ke dalam resepi)

Cara penyediaan:
1.Campur kesemua bahan dan gaul rata.
2.Masuk ke dalam loyang yang digris sedikit dengan marjerin.
3.Bakar selama 30 minit atau sehingga garing menggunakan suhu 150 darjah Celcius.(saya guna suhu 175 darjah Celcius)


Nota:kalau suka boleh juga ditengahnya dilapiskan dengan gula merah.

11 comments:

zila 4ever said...

salam rohah
alhamdulillah dh beransur sihat yer..sy dh lama x makan kuih nie..dulu mak sy rajin buat kuih nie..skrg mak dah malas nak buat..sy pulak x pernah nk mencubanya..tq resepi yer..nnt2 boleh dicuba nie:)

Rohah said...

waalaikumussalam k.Zila..kuih ni mmg dirindui, sbb susah nk jumpa kan...
Lepas ni bolehlah mencubanya, mmg mudah sesangat..

Ummi said...

Assalam Rohah, terima kasih sudi doakan akak yea....thanks jgk sudi singgah... Wah bila tengok kuih dangai ni, teringat dulu2 selalu dpt makan, ada org jual...now susah nak dapat dah... ^__^

Rohah said...

waalaikumussalam K.Ummi, tadi singgah kat dapur kak Ummi sbb nengok puding roti kak Ummi yg nampak enak sangat.Coz kat dapur sy tu ada satu bundle roti yg tak dijamah langsung masa sy duduk kat wad ari tu.Tgh memcari2 resepilah ni gamaknye.

Bercerita ttg kuih rangin ni,Sebab susah nk jumpa tu lah sy buat sendiri, buatnye pun taklah susah mane kan..Pernah juga buat satu ketika dulu,tp tak ada sukatan yg formal, main bubuh2 je..tp menjadi.

sHa AhM@d said...

sakit apa tu..papepon semoga sembuh sepenuhnya dan dapat bersama2 kongsikan resepi2 awak...

Rohah said...

Sakit org pompuan K.Sha.Keguguran..yg pada awalnya doktor supek sy pregnant luar rahim.

Qasey Honey said...

Rohah...QH doakan semoga cepat sembuh yer...xpe InsyaAllah ade rezki lg tu...bwk2 brehat yer...

kuih ni mmg favret Qh tau...skrg ni mmg susah nk jmpa dh...kalu beli pon xbpe nk sedap..hihihi...tq yer share resepi ni...ade kelapangan nti nk buat juga...

Rohah said...

Tq QH atas doa itu, mudah-mudahan..
Kesimpulannya kuih org lama ni mcm mmg jadi iagauankan...walaupun susah nak dapatkannya, kuih rangin tetap top 10..selamat mencuba QH.

zueraida said...

Btl ke roha..maaf la aku tk tau pn..kalau tak blh tgk kt wad..apa pn jaga kesihatn..ok

Rohah said...

Tq Zu..cam gitulah Zu, doakan semuanya o.k erk..pantang lagi ni konon2..

maizon shaari said...

TQ sudi kongsi resepi....setiap apa yg berlaku tandanya Allah sayang kita...