Selasa, 17 April 2012

KUIH KASWI


Salam buat semua,
Dah lama nak buat kaswi ni, asyik bertangguh je.Yang ni saya ikut resepi K.Wan dan saya buat separuh adunan je pakai acuan lompang.Banyak juga tu, memadailah untuk hidangan kami sekeluarga.
Tetiba teringat pulak zaman kecik2 dulu, bonda saya selalu buat kuih kaswi.Sekali buat 2 loyang, tapi sebab adik beradik ramai gaknye, memang licin aje..Tak payah tunggu sejuk, makan panas2 macam tu .. 


KUIH KASWI 
Resepi:K.Wan@Citarasawan
(loyang 9"/acuan lompang)

Bahan A:
1 1/2 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
1 cawan air
2 helai daun pandan, di simpul | jadikan 2 cawan air gula

Bahan B:
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
3 cawan air
2 sudu besar air kapur

Bahan C:
Kelapa parut dicampur sedikit garam

Cara-cara:
1.Satukan bahan A, masak di atas api sederhana hingga larut.Sejukkan.
2.Sebatikan bahan B, kacau rata dengan whisk.
3.Satukan bahan B dan bahan A, kacau rata dan tapis.Tuangkan ke dalam loyang yang telah disapukan dengan sedikit minyak.tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 1/2 jam.Biarkan sejuk baru dipotong dan dihidang bersama kelapa parut.



11 ulasan :

~~zana@pb~~ berkata...

Salam kenal Rohah, kak pb suka gak kaswi, lebih2 lg kalau org yg buat...hehe...
Senang kan kalau letak dalam acuan lompang, skali ngap...hilang!

Sheila Shafeareen berkata...

salam sdp kuih ni...buat comel2 cam ni x sedar kan satu2 masuk mulut heehheh...

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rohah, namoak sedap tu akak sebebno nya belum pernah buat tapi pernah makan hahaa jadi inspirasi jugak ni buat kaswi aka kosui ni,kalau dekat nak 2 biji pun jadi lah

Qasey Honey berkata...

sedap nmpk kuih kaswi tu...QH nth bile la nk buat pulak kuih kaswi tu...hihi

Gee® berkata...

Sedapnya nmpk kuih kaswi tu...bak la k.gee nk rasa 2 ketoi...

Rahel berkata...

Rajinnya Kak Rohah buat kuih kaswi..cantek2 pulak tu..ambik dua yer..

quinnie berkata...

bak mai sikit..malasnya kita nak buat sendiri..hehehhe

CT Delima berkata...

As'salam Rohah

Fav juga dengan kaswi ni, ingat petang semalam pun nak buat kaswi. Tapi tak jadi sebab dah buat kuih lain..hehehe. k.ct pun dah pernah guna resipi Kak Wan ni memang sedap lembut aje.

a'in fajar berkata...

salam kenalan..ramai komen kate sedap teringin pulak nk try..

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum Rohah..

Bestnye kaswi gula merah.. naz suka kaswi gula merah atau gula melaka.. Dapat tecik2 dan comel2 cam ni senang nak ngap. Tak yah potong2..

Rohah berkata...

KAKA ZANA:
Tq sudi singgah ke sini.Betul akk ckp tu, lepas ngap satu, ngap lg banyak...tak puas pulak ye, sbb comel sgt ..

SHEILA:Kecik2 tu la yg kita jd syok ulang2 nk makan kan..klu besar nti bagai tak lalu nk habiskn pula imaginnya.

KAK NOOR:
Sedap kak, lembut je kejadiannya, sbb jauh tu yg tak sampai2 kuih ni kat akak..eehehe

QH:
Enak QH,lagi2 klu bubuh kelapa byk sikit.ambik satu nak dua pilak.Nti QH bole try..

KAK GEE:
Nti sy buat sy pos laju yerr..

RAHEL:
mmg tgh layan mood rajin ni Rahel,lg pun Cik Abang mmg suka mbanget kuih kasuwi.

QUINNIE:
Tgh malas ye, nti kita buat kita poss laju ye,Ting Tong!!!

KAKA CT:
Mmg enak resepi K.Wan ni kan..hehe klu cam tu nti kita buat lagi ye..

A'IN:
Tq singgah ke sini ye, mmg sedap Ain, lembut je kuih nie..sedang2 manis..tu yg saya suka tu..

NAZ:
Buat camni senang, tak payah potong2 dah kan..cungkil dr acuan terus je melompat ke mulut..ekehkeh