Rabu, 23 November 2011

Udang Mustard Oat

Assalamualaikum...

Selamat petang semua..Dah makan ke belum?  Saya baru je menikmati Udang Mustard Oat hasil idea sendiri.Bukannya nak cerita pasal terror masak ke apa...Cuma, bila check benda2 yang ada kat fridge dah mestilah kita akan tengok "expired date" barang yang kita simpan tu.Kekadang kita membeli sesuatu produk hanya digunakan untuk 1-2 jenis masakan.Lepas tu terperap lama.Mmmm...krim mustard saya ni akan luput tarikh pada hujung desember 2011 ni.Bila tengok bahan-bahan yang ada macam sesuai je dengan idea tu, apalagi...saya teruskan projek 'dapur basah ' sayalah...

Bila sentuh bab 'rasa' resepi udang ni, ianya seakan-akan rasa Udang Herba Mentega yang dah pernah saya buat dulu.Namun apa pun, kita check bahan-bahan mentahnya dulu..

UDANG MUSTARD OAT
Resepi:Rohaisha

Bahan-bahan:
  • 450gm udang} di buang bucu ekor dan muncungnya
  • 1 biji bawang holland                   
    -separuh dihiris kecil & separuh lagi dihiris memanjang  untuk taburan  ketika udang separuh masak                     
  • 3 ulas bawang putih-hiris
  • 2 sudu besar krim mustard
  • 2 sudu besar bijirin quaker oat
  • 150ml susu cair
  • 100ml yogurt plain
  • 1/2 biji cili benggala hijau} dihiris kecil
  • 1 sudu kecil thyme whole
  • 2 sudu besar planta} untuk menumis
  • Garam secukupnya
  • Gula secukupnya
 
Cara menyediakan:
1.Tumiskan bawang holland dan bawang putih hingga layu.Masukkan krim mustard, bijirin oat dan kacau,barulah dimasukkan pula susu cair dan yogurt.Biarkan ia mendidih seketika.

2.Apabila telah sekata, masukkanlah udang dan dikacau rata.Tutupkan kuali untuk beberapa ketika.Pastikan udang sudah separuh masak bolehlah dimasukkan pula hirisan bawang holland dan thyme whole.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Kaup balikkan hingga sekata dan tutup api.

3.Ketika menghidang taburkanlah sedikit lagi serbuk thyme sebagai hiasan dan menambahkan lagi aroma hidangan.


Memang berselera anak-anak saya makan berlaukkan udang ni..sampai tak ingat orang belakang..he he..Kat sini saya nak tunjukkan krim mustard yang saya gunakan dalam masakan ni..Kalau letak banyak2 dalam masakan akan terasa sedikit pahit..So, sedang2 je lah kita membubuhnya dalam masakan kita..



Mmmm..bertambah seleralah kalau dihidangkan bersama nasi panas...memang lazat, terutamanya pada kuah mustard yang menyaluti udang2 tu..Kalau guna udang mahal mmg berbaloilah.Tapi time ni saya guna udang murah je..Bolehlah cuba kalau berkenan di hati..ehehhe..









    
                                                           
                                                             






Tiada ulasan :