Khamis, 24 November 2011

APAM KENTANG

Salam semua,
Apam lagi....sedap!!! lembut n lemak..Walaupun apam saya ni tak merekah tapi stil enak dan gebu..

APAM KENTANG
Sumber resepi:majalah rasa

Bahan-bahan:

175 gm kentang dikukus, dilecek untuk dijadikan 150gm
200gm tepung beras
100gm tepung gandum
200gm gula pasir
1 sudu teh yis segera-1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh garm halus
1/8 sudu teh pes pandan 
3 titis pewarna  hijau
Kelapa parut secukupnya
1 helai daun pandan {disimpul}
250ml santan 
175ml air kelapa
25ml air suji/air suam
 
 Cara menyediakan:

1-Renehkan gula pasir, air kelapa, air suji daun pandan dan  pes pandan sehingga mendidih dan menjadi 300ml.Biarkan suam.
2-Tuangkan  bahan reneh ke dalam adunan tepung beras dan kentang lecek yang telah digaul sebati..Kacau rata.
3-Apabila adunan telah sejuk, masukkan tepung gandum, yis, serbuk penaik dan garam halus.Sebatikan.Setelah itu masukkan santan sedikit demi sedikit sambil dikacau selama 10 minit dan sehingga adunan menjadi sebati.
4-Masukkan pula esen pandan dan pewarna hijau.Sebatikan dan rehatkan selama 40-50 minit. (Saya lebihkan masa untuk  rehatkan adunan ni sehingga 1 jam).
5-Seterusnya apabila adunan sudah siapp, tuangkan ke dalam acuan yang telah dikukus kosong selama 1 @ 2 minit.Apabila apam telah naik dan merekah, angkat dan sejukkan.Note:*saya sapukan minyak ke dalam acuan agar adunan tidak melekat kemudian baru kukus acuan lebih kurang 2 minit.

Saya dapat merasakan apam ni ada sedikit kelainan pada "rasa"...rugi kalau tak mencuba.Rasa lemak yang ada memang terbaikk..

Setakat ni pada saya Apam Kentanglah yang paling sedap berbanding apam-apam yang pernah saya buat...Lemak-lemak manis...itulah yang dapat digambarkan...

Teruja tengok gelembung2 udara pada apam kentang ni, memang naik cantik.Pekena pulak dengan kelapa parut..memang sedap..




Tiada ulasan :