Jumaat, 25 November 2011

Onde-onde Keladi

Salam semua..
Biasanya jumpa kuih onde-onde time bulan puasa di bulan ramadhan..Tapi kalau kat kampung saya onde2 sememangnya ada dijual untuk di warung kopi.Onde-onde yang nak saya share ialah onde-onde keladi.Ada kelainan sikit pada rasa dan warnanya.




Onde-Onde Keladi
Resepi:Nor Shamimi (Majalah Rasa)

Bahan-bahan:

1 biji keladi sederhana besar }potong dadu & direbus empuk
200gm tepung pulut
1 ketul gula melaka }potong dadu
1/2 biji kelapa } parut
Garam secukup rasa
Pewarna ungu secukupnya
Air secukupnya

Cara memasak:

1-Lenyek keladi secukupnya dan digaul sebati dengan tepung pulut.Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit.
2-Seterusnya masukkan pewarna ungu dan gaul rata.
3-Buat bebola kecil dan letakkan gula melaka ditengah-tengahnya.Tutup dengan kemas.Lakukan sehingga adunan habis.
4-Masukkan onde-onde ke dalam air rebusan yang telah mendidih.Angkat apabila terapung.
5-Golekkan atas kelapa parut yang telah digaul dengan garam.




Apa-apa kuih kalau bertemakan warna purple memang nampak cantik je dipandang.Biasanya warna purple ni memang sininom dengan "keladi".Cakap pasal keladi, memang jadi kegilaan saya...Laaagi saya suka nak mencuba kalau ada bahan yang  bernama "keladi" ni...



Ha...yang ni pulak sebelum disalut kelapa parut, nampak botak je..Anak saya mmg suka kuih gula melaka yang hijau tu..tapi bila dah nampak yang warna purple macam ni, langsung dia tak nak..Dia mintak gak yang warna hijau.Kena gak beli kat bazar ramadhan.."Hari-hari" membeli kuih tu, ni bukan cerita palsu ..kenyataan tau.. Memang dia tak jemu.



Tiada ulasan :