Khamis, 24 November 2011

Ikan Masak Kunyit

Ikan Masak Kunyit


Dari kecil sampai sekarang saya memang menggemari menu ni yang dah masuk dalam top list keluarga.Sebabnya masa kecik2 dulu mudah sangat nak dapatkan ikan duri ni..Apa taknya,apek naik basikal dah canang awal2 pagi:"Ikan Luli...Ikan Luli...."
Satu kampung dia promote ikan-ikannya.Freshhh pulak tu, murah.....dan yang berbaloinya kita takde susah payah nak ke pasar.Macammane nak bikin??? Senang je..Bahan-bahannya pun mudah je....

Ikan Masak Kunyit
Sumber :Rohaisha

Bahan-bahan:
4 bahagian ikan duri (ni jenis yg besar,klu yg kecik2 tu kena masak byk le gamaknye)
3 batang serai} dititik
3 ulas bawang merah} tumbuk
2 ulas bawang putih}tumbul
1 sudu kecil serbuk lada putih}tumbuk
3 inci halia} diketuk
1 sudu kecil serbuk kunyit
sedikit bancuhan air asam jawa
Air secukupnya
Gula dan garam


Cara menyediakan:

1)Tumis bawang merah,bawang putih halia dan serai hingga kekuningan.
2)Masukkan serbuk kunyit dan kacau rata.
3)Masukkkan ikan dan gaul rata.Kemudian masukkan air dan bancuhan asam jawa.Tutup seketika.
4)Perasakan dengan garam dan gula serta masukkan lada putih.Biarkan sehingga kuah agak pekat dan masak.Tutup api.





Sampailah saya berumahtangga saya tetap kekalkan tradisi bonda tercinta saya nie...Rupa-rupanya anak sulong saya gelisah kalau dah lama tak makan resepi neneknya nie..tapi alhamdulillah, ikan ni mudah nak dapatkan kat pasar malam..Yang bestnya kalau ikan2 ni bertelur...perrghhhh, sedapnyeee..


Tiada ulasan :