Jumaat, 31 Mei 2013

YOGURT PANNA COTTA BERSAMA STRAWBERI


Asalamualaikum..
Salam ceria dan salam bahagia buat teman2 setia di Damai Qalbu,  juga buat pengunjung2 yang dikasihi di luar sana.Semoga semuanya ceria2 belaka..amin.Dek hampir setiap hari berkemelut dengan cuaca panas sekarang ni, tempohari sempat juga melayan tekak dengan panna cotta yang lembut.Enak sungguh menikmatinya, dingin dan asyik mahu berulang kali menjamahnya.Sehingga mengalami sakit tekak dan serak suara, walaupun saya dah nyahkan sejuknya terlebih dahulu...terima je lah akibatnya kan..hehe..sedap punya pasal katakan..


Kali ni berkongsi resepi panna cotta dari Kevin Lynch, namun saya olah sedikit mengikut citarasa dan bahan yang ada ketika itu.Sedap panna cotta ni bila kita gunakan bahannya dari jenis cream berbanding susu segar biasa.Tampak pekat dan begitu terasa bila dinikmati.Walaupun resepi di bawah ni telah saya olah,  namun saya sisipkan sekali resepi asal dari Kevin sendiri di bawah sekali  tu.Bolehlah rujuk terus ye.


YOGURT PANNA COTTA BERSAMA STRAWBERI
Resepi asal:Kevin Lynch (YOGURT PANNA COTTA WITH STRAWBERRY JELLY)
Olahan:rohah

Bahan-bahan:
2 1/4 sudu teh gelatin
1 cawan UHT whipping Cream
1/3 cawan gula
1 bekas yogurt (140 gm +-)

Cara:
1.Taburkan gelatin ke dalam mangkuk berisi air dan biarkan sehingga lembut anggaran 5 minit.
2.Masukkan whipping cream dan gula ke dalam pan dan renehkan sehingga gula larut.
3.Buangkan haba dan kacau dalam gelatin.
4.Masukkan yogurt guna ke  dalam mangkuk dan kacau hingga sebati.
5.Campurkan krim dengan yogurt.
6.Tuangkan bahan tadi ke dalam ramekins atau bekas yang sesuai dan sejukkan dalam peti ais selama 3 jam.

PURI STRAWBERI
Oleh:rohah

Bahan-bahan:
200 gm buah strawberi
4 sudu besar air
2 sudu kecil gula

Cara:
1.Kisarkan semua bahan di atas dan sejukkan dalam fridge.
2.Hidangkan bersama Yogurt Panna Cotta.

YOGURT PANNA COTTA WITH STRAWBERRY JELLY
Kredit:Kevin Lynch

Yogurt Panna Cotta

Vanilla yogurt panna cotta.
Ingredients
  • 1 envelope unflavoured gelatin (2 1/4 teaspoons)
  • 3 tablespoons water
  • 1 cup heavy cream
  • 1/3 cup sugar
  • 1 vanilla bean (split and seeds scraped)
  • 1 (16 ounce) container Greek yogurt
Directions
  1. Sprinkle the gelatin into the water in a bowl and let sit until softened, about 5 minutes.
  2. Bring the cream, sugar and vanilla seeds to a simmer in a small sauce pan until the sugar has dissolved.
  3. Remove from heat and mix in the gelatin.
  4. Whisk the yogurt in a bowl until smooth.
  5. Whisk the cream into the yogurt.
  6. Pour the mixture into 6 1/2 cup ramekins (or the equivalent) and chill in the fridge for at least 3 hours.

Strawberry Jelly

Strawberry jelly with fresh strawberry puree.
Ingredients
  • 1/2 envelope unflavored gelatin
  • 3 tablespoons water
  • 1 cup strawberry puree
  • 1 tablespoon lemon juice
  • 1/4 cup sugar
Directions
  1. Sprinkle the gelatin into the water in a bowl and let sit until softened, about 5 minutes.
  2. Simmer the strawberry puree, lemon juice and sugar until the sugar is dissolved.
  3. Mix the gelatin into the strawberry mixture.
  4. Remove from heat, let cool, pour it into what you want and chill in the fridge until set.

17 ulasan :

Sury Abil berkata...

Nak segelas...:-)

ady berkata...

salam
What a fantastic recepi..really love panna cotta with strawberries..

Norzila Zakaria berkata...

love strawberry..nak jugak kak

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

dapat segelas kompem sejuk jer tekak kan rohah...

inahar ali berkata...

waduh mmg nyaman tekak nih kalu dapat tgh pepanas cenggini woo!!

hana berkata...

ngences ndelok ne! wes suwi ora gawe puding2 ngene... kepingin la pulak!

faa.rosli berkata...

oke. melting.

zila norazila berkata...

Nmpak segar rohah..terasa2 kt tekak ne..tringin jgk ne..

Nadz Nazharzan berkata...

Assallamualaikum Rohah..

Aduh..aduh..rohah.. Dalam cuaca sekarang ni memang best sangat dapat pekena segelas ni.. Menggoda sungguh picture2 tu..hahah..tgk org nyer semua tergoda. Buat sendiri malas..hihihii cam ne tu?

Nadz Nazharzan berkata...

Assallamualaikum Rohah..

Aduh..aduh..rohah.. Dalam cuaca sekarang ni memang best sangat dapat pekena segelas ni.. Menggoda sungguh picture2 tu..hahah..tgk org nyer semua tergoda. Buat sendiri malas..hihihii cam ne tu?

Amie berkata...

Cantik betul panna cottanya tu Rohah... patang dino balik kampung gor iso ketemu Ucu Faridah, arek ketemu riko tapi orak sempet njaluk no telefonnya...wong balik kalang kabut! In shaa Allah angger balik rono arek nemoni jugak...

Info Sehat berkata...

Menyegarkan. cocok untuk hidangan buka puasa :D

ummiaisyah berkata...

sy tak penah buat ni..tp dpt byangkan kesedapannya!...

dZana berkata...

aslmkum rohah, betul2 myegarkan tekak ni.. musim cuaca panas ni.. mmg sesuai desert sejuk2 camni

Melly Octaviana berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Melly Octaviana berkata...

mesti segar kan , apalagi kalo cuaca panas seperti sekarang, Lain kali kalo Rohah buat jemput Melly yah.. hehe

Qasey Honey berkata...

time panas gini sedap kak klau dpt segelas tu..hehe..nyaman rasanya