Rabu, 1 Mei 2013

PUCUK UBI MASAK LEMAK

Assalamualaikum...
Siang hari 1 mei dah pun berlalu, mungkin ramai yang mengambil kesempatan  ini dengan bersiar2 bersama family siang tadi.Sebahagiannya mungkin menghabiskan masa bersama keluarga dengan bersantai2 sahaja di rumah seperti saya... :D

Sayur kampung je???..Ye...makan pucuk ubi je, sedap kan...apatah lagi jika ada sambal belacannya.Semua orang tahu akan jawapannya.Pucuk ubi yang saya buat masak lemak ni adalah dari spesis pucuk ubi keriting, sedap pucuk ubi ni.Apa yang saya faham, ubi kepada pucuk ubi keriting ni tidak boleh dimakan isinya..Puas makan pucuknya je..
Pucuk Ubi Keriting (Gambar google)

PUCUK UBI MASAK LEMAK
Oleh:rohah

Bahan-bahan:
1 cekak penuh pucuk ubi | ambil daunnya
2 ulas bawang merah | tumbuk
5 tangkai cili padi | tumbuk
10 gm ikan bilis | tumbuk tidak lumat
Santan secukupnya
Garam

Cara:
1.Celurkan daun pucuk ubi dalam air yang mendidih.Celur hingga separa empuk.Toskan.
2.Masukkan santan dalam periuk.Masukkan bahan-bahan yang ditumbuk bersama pucuk ubi yang telah dicelur.
3.Kacau selalu hingga kuah mendidih dan pucuk ubi betul2 lembut.Perasakan dengan garam.
4.Matikan api.

11 ulasan :

Amie berkata...

Uduk godong ubi kucir yo Rohah... arek mangan godong ubi terpaksalah tuku...wes naik saham ubi kayu saiki.

Rohah berkata...

iyo mbok kak..koyo pernah kerungu ubi kucir, tapi aku selalu ngundang ubi kerenteng...

Sury Abil berkata...

Sedapp masak2 cam ni..kite pun suka pucuk ubi lemak gini..lawan nya ikan masin..

ZalinZalina berkata...

Salam Roha...alamak, Amie & Roha ngomong jowo lak ye..memang kak ina tak faham..he he..

Kak ina kalau makan pucuk ubi siapla tak lama tu perut kembung..nasib badan..

Norzila Zakaria berkata...

uhh kakak sayang dpt sambal belacan ikan masin cukupla kalau lauk gini..

CA berkata...

Cop! Rohah..jowo? sekapal kita mbakyu..

Godong ubi kucir paling enak kok! hehehe....pasle neng ngumah ku akeh godong ubi kucir..errr godong ubi sing kerenteng ki..sing dhi yo..kok orak pernah dhelok ...

godong ubi gawe pecel..gawe kluban enakkkk....

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

akak pun ada bwk blk pucuk ubi dari kampong baru ni... belum diusik lagi tu... blk ni nak rebus cicah sambal belacan je kot... hmm.. msk lemak mmgla sedap tu...

Mori Said berkata...

Dah lama x masak lauk nie sejak arwah mak mertua mori meninggal... lauk kesukaan nya nie.. cuma mori jer tak reti makan..hehehehe...

Lesung Batu berkata...

adusss...kecur air liur tgk pucuk ubi masak lemak ni...mesti nyum2!!

kudus mudin berkata...

sedapnya....aduhh..kejap lagi mau buatlah niii

kudus mudin berkata...

sedapnya....aduhh..kejap lagi mau buatlah niii