Ahad, 9 Jun 2013

PUDING JAGUNG


Assalamualaikum..
Bersiaran kembali setelah seminggu menyepi di Damai Qalbu. Berkesempatan sekejap saya BW pada khamis yang lalu.Mana2 yang belum sempat saya jejak, insyaAllah jika berkelapangan saya akan jejaki juga.Harap semuanya sihat2 ye..(bukan sihat sebab terlebih makan tauuu..) eheehee..

Dalam sibuk bercuti makan angin dalam negara (orang lain ke luar negara), rindu juga pada Damai Qalbu dan rakan2 semua, tapi tak sempat nak on9 lama2 kerana keletihan..jeling2 sikit je yang termampu..


Hari ni tayang puding jagung je...memang puding ni acapkali saya buat sebab tak jemu2 menjamahnya.Resepi dari seorang sahabat lama.Pernah saya N3 kan dulu di SINI ketika baru berjinak2 dengan blog.Kejadiannya sentiasa elok sepanjang saya mengenali puding ni..Resepinya saya catatkan kembali di sini sebagai rujukan..
PUDING JAGUNG 
Resepi: Za
Olahan:rohah


Bahan-bahan:
1 tin jagung
1 tin tepung kastard 
(ikut sukatan tin jagung)
4 1/2 tin santan (ikut sukatan tin jagung)
Garam
Gula secukupnya

Cara:
1.Campurkan kesemua bahan dan kacau dahulu agar sebati.
2.Kemudian masak atas api sederhana dan kacau selalu agar tidak bergentel.
3.Tutup api apabila adunan telah menggelegak dan tuang ke dalam loyang.
4.Biarkan sejuk baru potong.



13 ulasan :

tun_telani berkata...

Salam kak rohah.. sedap kalau dpt mkn puding tgh2 panas nih.. tun pun cuti2 malaysia je.

adda syuhada berkata...

Akak....
sedapnya...kalau adda ni mau 4-5 ketul gk hbis ni..

Bbwana adienia berkata...

salam kak..

makan puding jagung ni memang best..

Nadz Nazharzan berkata...

Assallamualaikum Rohah..

Wahh..sempat makan angin cuti2 sekolah ye wpun dlm negara je. Nadz cuti sekolah 2 minggu terperap jer di rumah..huhuhuuu.. Anak sulung ada kelas tambahan di sekolah minggu pertama.. Pastu hubby lak sibuk yg amat sbb student dia nk exam ni.. Lagi pun ramai tetamu bertandang ke rumah. Mmg tak pergi mana2 pun. Sian jugak kat anak2 sbb asyik tanya je tak pergi mana2 ke? hhuuhuuu..

Nadz masa dulu2 masa tak pandai sgt dgn kuih muih ni, puding jagung nilah yg selalu Nadz buat. Ni jer yg reti buat dan senang..sedappp bila makan sejuk2 dari peti ais kan..

ct@m@n@qieem berkata...

sap jgk kan...lame x mkn....sy blaja pkai susu cair...blh try la pkai santan plak....=)

ctamanaqim.blogspot.com

Norzila Zakaria berkata...

lama zila x mkn ni kak rohah..nak buat jagung takde ..mkn kat sini ckit boleh tak kakak..

ummiaisyah berkata...

mesti akak makin bersemangat dok kt dapo..dh caj bateri g cuti2 mesia..hehehe...ada lg tak puding jgung tu? meh le seketui!

Amie berkata...

Teringat aku masa kecik2 dulu kat kampung... kalau kenduri2 mesti ada hidangan puding jagung gini, sedapnya rak karuan... tak cukup sepotong nak makan berpotong2.

Tina Othman berkata...

Sedapnya, lama tak makan ni

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

cantik berkilat puding jagung rohah..

mama sara nur berkata...

Assalam Rohah
ccM cuti sekolah ni kan
akak blk kg je,uruskan ayah pastu mengemas rumah kghe hee
pastu blk KL bawa mandi2, tgk wayang tak sempat nk g jauh2 dah
dulu2 rajin wat puding jagung ni memang sedapp

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

Rohah, sedapnya puding jagung lagilah kalau disuap tengah sejuk di dalam cuaca yg panas, minta setalam...

Tanpa Nama berkata...

It's fantastic that you are getting thoughts from this paragraph as well as from our discussion made at this place.

Feel free to surf to my homepage ... only the best review