Isnin, 21 November 2011

MUFFIN AISKRIM CORNETTO

Assalamualaikum.....
Semoga hari ini dan seterusnya menjanjikan sebuah ketenangan untukku & sahabat semua.Kali ni saya nak kongsikan resepi aiskrim cornetto yang lembut strukturnya...Muffin ni dah lama saya buat.Time tu nk celebrate kecil-kecilan hari ulangtahun anak saya yang ke-3 dan yang telah mencecah usianya 3 tahun pada 20 Ogos 2011 yang lalu.Apalagi??Jom jenguk jap foto pendahuluan muffin ala-ala aiskrim cornetto ni.. 
Niat nak buat muffin ni memang dah lama..tp asyik tertunda2.. Lastly ambik keputusan membuatnya pada tarikh hari ulangtahun kelahiran Si Kecik saya ni, Ismail Harraz..Semoga bertambah berkat kehidupan anakanda ummie ni..

Untuk sahabat semua, bolehlah mencuba resepi yang eksklusif ni.Saya dapatkan sumbernya dari kak Ayu Jalinan Rasa, tq kak...Terima kasih juga buat rakan FB; Rohaimi Ahmad yang sudi share resepi muffin yang lembut ini.Jengahlah resepinya di bawah tu ye.Saya telah olah sedikit pada sebahagian kecil susunan ayat dalam resepi ini.

MUFFIN AISKRIM CORNETTO

Bahan Untuk Muffin:
50gm mentega
100gm gula halus
200gm tepung gandum
2 biji telur | gred A
2 sudu besar serbuk koko
Hujung kfc soda bikarbonat
1/2 sudu kfc baking powder
1 sudu kecil esen vanila
50ml air

Cara-cara: (guna mixer)
A:
Pukul gula dan mentega sehingga kembang
Masukkan telur (kacau lama sedikit)
Masukkan tepung, baking powder, soda bikarbonat, esen vanila (kacau sehingga sebati)
Masukkan serbuk koko, kacau.
Masukkan air, kacau.

B:
Masukkan adunan ke dalam kon tersebut setengah sahaja, takut adunan akan mengembang nanti.
Sediakan periuk kukusan, apabila sudah panas kukuslah selama 15 minit.

C:
Angkat dan keluarkan.Rehatkan seketika di luar.Tanggalkan balutan kertas pada kon tersebut dengan perlahan-lahan, supaya hujungnya tidak patah.

D:
Apabila telah sejuk, sapukan aising/krim pada permukaannya, kemudian ditaburi dengan coklat urai secukupnya.
Siap!!

Dibawah ni merupakan resepi krim oleh kak Rohaimi juga,tetapi telah diubahsuai sukatannya oleh kak Ayu Jalinan Rasa sebagai rujukan di masa akan datang.

Bahan Untuk Aising/Krim:
3 sudu besar marjerin* (saya tak guna)
3 sudu besar shortening* (saya tak guna)
3-3 1/2 sudu besar gula aising
1/2 sudu kecil esen vanila
*Saya tidak menggunakan bahan-bahan di atas (*), tetapi saya tukarkannya dengan krimwell.
Coklat rice untuk taburan di atas krim


Cara-cara:
Pukul kesemua bahan hingga kembang dan gebu.

Nota AMY:
Boleh simpan dalam peti ais untuk mengeraskan aisingnya (macam kek birthday juga rasanya)



Kelazatan muffin aiskrim ni memang terbukti. Saya salutkannya dengan topping krimwell.Memang sedap...Belum habis menyalut topping, Si Kecil saya dah rasmikan dulu...Time ni bulan puasa, x dapatlah nak 'cuba-cuba' rasa.Seronok dan teruja gak bila Si Kecil ni menemankan sambil kacau2 saya siapkan salutan topping pada corong muffin..Nah,,, tengok aksi Si Cilik nie..


Tiada ulasan :