Sabtu, 16 Februari 2013

IKAN BAWAL 3 RASA Ala Thai


Assalamualaikum..
Selamat bermalam minggu bersama keluarga.Jumpa lagi malam ini, alhamdulillah.

Macam biasa, menu ni dah lama habis, berbaris panjang menanti giliran.Layan je lah kan.Walaupun resepi 3 rasa ni biasanya mudah untuk disediakan, tapi teringin juga mencuba resepi dari rakan2 maya yang lain.Boleh jadi serupa tapi tak sama diapunya rasa.Kali ni mencuba resepi dari Haida MyR, sedap bila dinikmati.Anak2 saya memang suka ikan bawal dimasak macam ni, tak payah pikir nak dimasak apa ikan ni, mereka dah request awal2.Memang selalunya ikan bawal kat rumah ni bermandikan sos...selain limpahan kuah kari dan kurma.
IKAN BAWAL 3 RASA Ala Thai

Bahan-bahan:
1 ekor ikan bawal saiz besar
3 ulas bawang putih | ketuk
2 tangkai cili padi | ketuk
3 sudu besar sos cili thai
4 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
1 hiris air asam limau nipis
Gula dan perasa


Bahan untuk hiasan:
1/2 biji bawang besar | dipotong dadu
1 inci halia | dimayang halus
Cili merah | dipotong
Hirisan daun ketumbar
Buah nenas | potong dadu (sy ganti dengan tomato/potong dadu)
Boleh juga masukkan timun yang  dibuang biji dan dipotong dadu

Cara:
1.Ikan diperap dengan sedikit garam dan sedikit serbuk kunyit.Goreng dengan minyak yang banyak.
2.Tumisan bawang putih dan cili padi, seterusnya masukkan kesemua jenis sos.
3.Masukkan sedikit air, jika suka masukkan sedikit bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah.(saya tak letak)
4.Masukkan gula dan perasa.Tutup api dan masukkan bahan untuk hiasan.Kemudian curahkan sos tadi ke atas ikan dan perahkan limau nipis ke atasnya.Sedia untuk dinikmati.

6 ulasan :

Asyifa Mustaffa berkata...

Berposing sakan ikan tu ye kak....:-)

sHa AhM@d berkata...

sodap tu..

dari dapur nasya berkata...

sedapnya Rohah....rasa lapar la pulakkk

Norzie hany berkata...

Sedapnya makan dengan nasi panas2.

mama sara nur berkata...

assalam Rohah
sedapnya ni utk makan tengahari
akak jarang masak ikan bawal sb asben tak suker he he

Siti 'Aliah berkata...

aishh... meleleh je rase liur tengok ikan ni... suami saya suka sangat makan ikan 3 rasa ala thai... boleh cuba resepi ni nanti.. tq ye share resepi...
http://ct-aliah.blogspot.com/