Sabtu, 6 Oktober 2012

LAWAR TERUNG BERSAMA IKAN PARI vs TEMPE GORENG TEPUNG


Assalamualaikum...
Buat pengunjung setia Damai Qalbu, selamat bermalam minggu bersama insan2 tersayang di sisi...Apa khabar semua, dan apakah aktiviti yang dirancangkan untuk esok di siang hari?..Mungkin dah ada plan yang bagus2 kan...Saya doakan semoga ianya berjalan lancar..
Malam ni saya bersiaran dengan menu sayuran merangkap  lauk sekali...Saya percaya ramai yang dah biasa dengar istilah lawar...Apa yang saya tahu menu ni adalah kebiasaan bagi orang negeri Sembilan.Sebelum2 ni ada juga saya buat lawar ni, tapi dia bubuh nama "acar"...Yang tu saya buat Acar Jantung Pisang.Perencahnya lebih kurang sama, enak sebab dia banyak bubuh udang kering..
Untuk resepi ni pada asalnya hanyalah pakai terung, tapi dekat note tu dia kata boleh dipelbagaikan, dan kebetulannya ada ikan  yang sesuai untuk dipanggang, jadinya saya masukkan sekali sedikit ikan pari.Merangkap lauk sekalilah jadinya, lagilah senang...tak perlu nak tambah lauk2 lain..
Kalau mengikut resepi asal, kuah untuk lawar ni tak perlu dimasak, cuma perlu campurkan sahaja terung tu dengan bahan2 perencahnya, tapi saya sengaja panaskan sekejap santan tu sehingga agak2 berwap.
Pemilik resepinya adalah dari Chef terkenal iaitu Chef Ismail..maaflah chef ye, disebabkan saya bubuh sekali ikan pari tu dalam lawar ni, so saya ada tokok tambah sikit sepatah dua kata kat cara penyediannya tu...hihi.

Tempe Goreng Tepung...cukup sempoi!! tapi selalu habis...

Masa buat menu ni, kebetulan ada stock tempe...apa lagi!!! Saya buat tempe goreng tepung yang paling sempoi..!!, memang cocok betul bergandingan dengan lawar ni..

LAWAR  TERUNG BERSAMA IKAN PARI vs TEMPE GORENG TEPUNG
Resepi:Chef Ismail Ahmad@Majalah SAJI (Lawar Terung)
Olahan:rohaisha

Bahan-bahan:
300gm ikan pari | potong & panggang
2 tangkai terung (saya guna 4 biji terung saiz kecil)
1 labu bawang besar | hiris
5 tangkai cili padi | hiris (saya kurangkan)
250ml pati santan (saya lebihkan sikit) 
1/2 sudu besar air limau kasturi
Sedikit garam

Bahan kisar:
3 tangkai cili merah
3 sudu besar udang kering | rendam
3 tangkai cili kering | rendam sehingga lembut
1 sudu kecil biji lada hitam 

Cara menyediakan:
1.Panggang terung di atas bara api sehingga masak.Kemudian kupas kulitnya.
2.Belah  2 terung tersebut secara tidak putus.Ketepikan sehingga terung sejuk.
3.Panaskan oven pada suhu 160 darjah C dan lengserkan loyang dengan sedikit minyak.Panggangkan ikan pari selama 10 minit.
4.Panaskan santan sehingga meruap.Matikan api.Kemudian masukkan bahan kisar ke dalam mangkuk bersama hirisan bawang besar, cili padi, pati santan, air limau kasturi dan garam secukup rasa.Kacau rata.
5.Akhir sekali bolehlah masukkan isi terung bersama ikan pari panggang dan kacau sebati.Hidangkan dengan segera.

Nota SAJI:Selain terung, boleh juga gunakan mangga, bacang muda, jantung pisang, timun ataupun daging.Jika daging, rebus dan hiris nipis2, lalu dipanggang di dalam ketuhar pada suhu 160 darjah C selama 10 minit.


TEMPE GORENG TEPUNG
Resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
6 bungkus tempe (bungkusan daun pisang)
Tepung gandum secukupnya
Serbuk kunyit secukupnya
Garam
Sedikit air
1 biji telur
Minyak masak

Cara:
1.Tempe di hiris tidak terlalu nipis.Renjiskan dengan sedikit air agar basah/ lembab sedikit.
2.Gaulkan dengan garam dan serbuk kunyit secukupnya.Pecahkan telur dan gaul rata.Taburkan pula dengan tepung gandum secukupnya.Sebatikan.
3.Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.

7 ulasan :

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Salam,tak pernah makan ni,mesti sedap kan??

Mamasya berkata...

Slmt berhujung minggu Rohah.
lawar terung....pernah dengar tp belum pernah mkn...nengok resepinya ada kuah santan sikit2....pasti sedap...

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rohah..
ada lagi tak tempe tu nampak ranggup je, maid akak ni selalu nya dia goreng gitu je,ni ada campur tepung lagi best gak boleh ambik resepi,dan lawar terung ni sukeeeee lah

ibundo berkata...

lawar terung ni kegemaran bundo ni rohah. Tapi belum pernah buat dengan ikan..

Marsita yahya berkata...

nampak sedap sgt...

Pokok Manggis Depan Rumah berkata...

Sedapnye.. Pandai akak masak yea..

Amie berkata...

Kalaulah ada depan mata.... enteng tak pangan loh...enak banget!