Rabu, 17 Oktober 2012

AYAM TOMYAM


Assalamualaikum..
Salam ceria dan salam mahabbah buat rakan-rakan maya yang dikasihi.Semoga semuanya sihat dan mendapat keberkatan dari yang Maha Esa.
Hari ini saya mahu kongsikan menu dari ayam yang dimasak bersama pes tomyam ADABI.Semudah yang kita bayangkan sebab kita guna pes yang dah siap..Hanya tambahkan bahan-bahan asas dan daun limau purut beserta serai sahaja.Jom tengok resepinya..

AYAM TOMYAM
Resepi:Rohaisha

Bahan-bahan:
1kg ayam | potong 
1 labu bawang besar | hiris
1 labu bawang besar | kisar
3 ulas bawang putih | kisar
1 biji tomato | kisar
2 cm halia | kisar
1 tangkai cili merah/ besar |  kisar
2 tangkai serai | ketuk
6 tangkai daun limau purut
2 paket tomyam ADABI
1 cawan air
Gula secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara:
1.Tumiskan bahan kisar hingga layu dan masukkan hirisan bawang besar.Kacau hingga nampak sedikit naik minyak.
2.Bubuh pes tomyam, masukkan serai, daun limau purut dan kacau sekejap.Masukkan ayam.Gaul rata.
3.Tuangkan air, bubuh gula dan kacau sedikit.Tutupkan kuali agar kuah mereneh dan ayam menjadi empuk.
4.Perasasakan garam dan sesekali dikacau sehingga ayam masak.
5.Matikan api apabila kuah nampak sedikit pekat dan ayam sudah masak.





3 ulasan :

Amie berkata...

Harumnya.... sampai ke LD! menariklah resepinya Rohah...

HaSue berkata...

Berselera mkn pedas2 masam nih..boleh btmbh nasik dbuatnya..hehe

azian berkata...

Rohah,
macam terasa ajer nak makan dgn nasi. Kalau tambah santan pun ok jugak kan...jadi mcm kari thai..