Ahad, 28 Oktober 2012

TALAM ABC


Assalamualaikum...
Bersua lagi kita di Hari Raya Korban yang ke-3.Alhamdulillah di atas segala nikmat yang Allah beri kepada kita, dan didoakan semoga rakan2 maya yang dikasihi sentiasa dalam limpah rahmat kurniaNya dan sihat seperti sediakala.
Kembali lagi bersiaran pada hari ni dengan kuih Talam ABC, sebut je dah rasa tertarik je kan..Disebabkan tertarik tu lah saya lagi terhingin nak cuba..Sekarang ni tengah syok nak menalam, kalau boleh, hari2 nak makan kuih talam je rasanya...hi2.

Untuk resepi talam ni, macam biasa saya banyak rujuk kat blog kak Yatie, suke terjah koleksi kuih talam yang telah dicuba oleh beliau...anggun je kan kuih2 talam kakak nie.Bila pandang kuih2 talam dia, memang boleh dijadikan peniup semangat untuk memulakan tugas menalam tu.Kuat auranya tu kak Yatie..hehe,tapi untuk resepi asalnya pula adalah dari Chef Asma.
 TQ buat mereka berdua ni..

TALAM ABC
Resepi:Chef Asma
Sumber:Yatie

Bahan Lapisan Bawah (10x10x3")
Bahan (A):
2 cawan tepung beras
4 sudu besar tepung Hoen Kwee (putih)
1 cawan santan pekat
3 cawan air
1 cawan gula kastor
1/2 sudu kecil garam

Bahan (B):
1 cawan cendol (toskan airnya)
1 cawan whole kernel corn (toskan airnya)
1 cawan kacang merah (yang telah direbus dan toskan airnya)

Cara-cara:
1.Satukan bahan A dan dikacau hingga sebati.
2.Masak atas api sederhana sehingga naik wap.(separuh pekat)
3.Masukkan bahan (B)  dan gaul hingga sebati.
4.Tuang ke dalam loyang yang dialas plastik dan disapu minyak kelilingnya.

Bahan Lapisan Atas
Bahan-bahan:
1 cawan gula kastor
2 cawan air
1 cawan santan pekat
1 1/2 cawan tepung gandum
3 biji telur
1/2 sudu kecil garam
Sedikit pewarna pink

Cara-caranya:
1.Satukan semua bahan-bahan untuk lapisan atas, kacau sehingga rata.
2.Masak sehingga naik wap.(sedikit pekat)
3.Cakar sedikit gunakan garfu lapisan bawah dan tuangkan adunan lapisan atas.
4.Kukus lagi selama 25 minit.
5.Biarkan betul-betul sejuk barulah dipotong menggunakan pisau plastik supaya cantik.



6 ulasan :

Shiela berkata...

wahh.. sedapnyer nampak Rohah.. :b

Asyifa Mustaffa berkata...

As salam kak....
Pagi2 lgi mata dah kena saji dgn kuih talam nie....leleh air liur nie....bekpes pun blum ni kak....huhuhu....As

rahel berkata...

Salam Kak Rohah..
ada lg k talam ABC tu? saya nak la..

Khairul Hakimin B. Muhammad berkata...

grrrrr...

(sambil telan air liur!)

Norzie hany berkata...

Akak pun suka tgk kuih talam dari blog Yatie.Cantik kejadian talam abc Rohah ni.

mama sara nur berkata...

assalam Rohah
cantik talam ABC ni
rajin la Rohah he he
akak lum penah rasa lg ni talam tau w/pun ada jg nampak org jual