Rabu, 13 Jun 2012

NASI LEMAK HALBA vs AYAM GORENG BEREMPAH MAMAK PENANG



Selamat malam..
Nasi lemak!!!...nasi lemak!!!
Nasi lemak, ayam goreng rempah!!!
Tak pandang dah ayam goreng yang geseng tu..nasi lemak tetap jalan..Ayam goreng yang saya tayang tu sebenarnya saya gandingkan dengan Nasi Lemak Halba, memang syok arr..
Resepi ayam goreng tu boleh tengok kat sini ye..
NASI LEMAK HALBA
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
2 cawan beras | cuci bersih
2 ulas bawang merah | hiris
1 helai daun pandan | simpul
2 batang serai | titik
1 sudu kecil halba
1 sudu kecil garam
2 3/4 cawan santan (bergantung juga pada jenis beras)

Cara:
1.Satukan beras dengan santan, garam, bawang merah, serai, daun pandan dan halba ke dalam periuk.
2.Tanak nasi seperti biasa dan sesekali dikacau.
3.Matikan api setelah masak.
4.Hidangkan bersama sambal dan ayam goreng, atau lauk yang sesuai.


Bahan lain:
Kacang tanah goreng secukupnya
Timun secukupnya


Sambal:
8 sudu besar cili kering kisar
1/2 labu bawang besar | hiris
4 ulas bawang merah | tumbuk
3 ulas bawang putih | tumbuk
2cm halia tumbuk
Air asam jawa secukupnya
Garam dan gula secukupnya
Minyak untuk menumis


Cara:
1.Tumiskan bawang besar dan bahan tumbuk hingga layu.Masukkan cili kisar dan kacau hingga naik minyak.
2.Masukkan bancuhan air asam jawa.Renehkan.
3.Masukkan pula garam secukup rasa,biarkan seketika.
4.Tutup api.

13 ulasan :

Qasey Honey berkata...

perghhhh sedapnye...bile memalam mcm ni tpandang nasi lemak tu...ayam goreng tu pulak mmg xcukup seketuiii..

Bicara Kak Noor berkata...

wangi nya nasi lemak tu dari jauh akak dah tercium ni Rohah bak sepinggan besau tau...sambal lobih

Asyifa Mustaffa berkata...

memalam tayang nasi lemak kak...huhuhu....mmg mabeles lah !

Evelyn Gemina berkata...

Salam kak Rohah, malam2 dah rasa lapar nampak ni....

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Inilah yang best! akak memang kalau masak nasi lemak mesti buh halba sebab baunya haruuummmm wahh ngenceesss sudahnya ni hehehe

dapurCikWan berkata...

wangi kalau letak halba...jadi kurang lemak ;) kurang mengantuk...

quinnie berkata...

nasi lemak makan tiap2 hari pun tak pe...ada lak ayam goreng...meamgn best!!!

tun_telani berkata...

sedap!! extra sedap sbb alas dgn daun pisang tuu..

rahel berkata...

Emm..selamat pagi kak rohah..tercium sampai ke dapur Rahel bau halba tu..ehehe..memang sedap la ni.

hana berkata...

salam kak...sedapnyer nengok nasik lemak akak ngan ayam goreng tuh.. mmg ngam! terliur sudaaaa

hazila berkata...

Nampak menyelerakan....

Norzie hany berkata...

Nasi lemak mmg fav saya....lebih2 lagi kalau ada ayam goreng.nasi lemak halba ni mesti wangi mcm nasi dagangkan.

inahar ali berkata...

salam rohah..waduh sedapnye nasi lemak halba kan..harum jek seisi umah baunyer..hehe!