Selasa, 26 Jun 2012

PAJERI NENAS

Salam,
Terima kasih atas kunjungan rakan-rakan yang masih setia menjenguk Damai Qalbu, tanpa anda semua, sunyilah saya di sini..kehadiran anda sememang menghiburkan sekalipun sepatah yang tercoret di lembaran mayaku ini....sayang u all...
Hari ni tayang Pajeri Nenas kelolaan Chef Hanieliza yang dah seminggu lebih berlalu..Mudah je kan membuatnye..sebelum2 ni pernah juga cuba resepi yg lain.Sedia maklum, resepi pajeri ni rata2 lebih kurang sama je kan bahan-bahannya..

PAJERI NENAS
resepi:Hanieliza

Bahan:
1 biji nenas | potong kecil (saya potong sebelah)
3 cawan santan pekat (1 biji kelapa)
1 inci halia (saya cincang)
1 ulas bawang merah (tumbuk)
2 ulas bawangf putih (saya hiris)
1 sudu besar udang kering (tumbuk)
1 inci kulit kayu manis
6 sudu besar rempah kari (bancuh dengan air)
4 sudu besar minyak
2 sudu besar gula merah/ putih
2 sudu  besar kerisik
Garam secukup rasa

Cara membuat:
1.Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumbuk, kulit kayu manis dan rempah kari yang digaul dengan air.
2.Masukkan kerisik dan nenas.Kacau supaya rempah tidak melekat pada  periuk.
3.Masukkkan santan gan garam serta gulamerah atau pasir.
4.Masakhingga kuah pekat dan naik minyak.

Nota tambahan dari kak Hanieliza:
Selain daripada nenas, terung panjang, terung peparu, mangga atau buah kedondong juga boleh digunakan untuk masak pajeri.

11 ulasan :

Asyifa Mustaffa berkata...

my peberet kak....:)
mkn plak dgn ikan masin + nasi panas tu...dah cukup dah tu...x perlu menu lain...tekak sy la....hehe....

Bicara Kak Noor berkata...

fav akak jugak tapi jarang buat sbb anak2 tka suka nak dtg makan sini boleh tak Rohah cayang,akak bawa nasi ni nak pajri je heee

Norzie hany berkata...

Assalam Rohah.
Dah lama tak makan pajeri nenas ni selalu buat pajeri terung aje.Mmg sedap makan dgn ikan masin dan nasi panas2.

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Wah! Sedapnya pajeri nenas, kalau ada nasi minyak lagi best!

Amie berkata...

Kelingan angger kenduri kawen nang kampung... mangan nasi minyak karu paceri nnanas...enak ehhh

zila norazila berkata...

salam rohah..
teringat time knduri kawin..mmg sentiasa ada pajeri nie:)

EmbunRosaliza berkata...

assalam rohah, akk suka semua pajeri tak kira nenas atau terung, tapi jarang2 msk menu ni

Zaliedana berkata...

Assalam kak,wah paceri nenas,fuhh kalo da ikn masin goreng,pastu ulan n sambal belacan lagilah sempoi nih..

Norsalmi berkata...

Kegemaran saya ni.. Makan pulak dgn ikan goreng..

Melly Octaviana berkata...

sedap nya, suka suka sama paceri nanas,dulu suka mkn ini dengan nasi lemak..slurrp

rahel berkata...

Salam Kak Rohah cayang...
kenapa rajin betul kasi gue telan2 liur?..suka sangat mkn pajeri nanas tapi jarang buat..hehe..tumpang makan sini je la..