Jumaat, 29 Jun 2012

PUDING KASTARD LABU


Salam manis dipenghulu segala hari..
Hari ni tunjuk puding kastard yang mengandungi isi labu.Diapunya rasa lebih kurang sama macam puding jagung, tapi takdelah rasa jagung..eee..Lepas le juga buat sarapan pagi dan merangkap minum petang..alhamdulillah..
Tapi merungut juga anak2 saya sebab tak buat puding jagung macam kebiasaannya, "kenapa ummi bubuh labu??".."Saje, ummi nak cuba puding yang ada labu".Protes arrr, diorang tak mau rasa dan makan..Biarlah labu..hehe..

PUDING KASTARD LABU
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
1 cawan labu (yang telah dilecek)
1 cawan tepung kastard
2 1/3 cawan santan sederhana pekat
1/2 cawan gula
Sedikit garam

Cara:
1.Satukan kesemua bahan dalam periuk.
2.Masak atas api sederhana hingga pekat dan meruap.
3.Tuang dalam acuan sesuai yang telah dibasahkan terlebih dahulu.Sejukkan.
4.Potong apabila telah sejuk.

13 ulasan :

Tina Othman berkata...

sedapnya, terornya bereksperimen hehe, kalau saya entahlah, takut tak jadi je

Amie berkata...

Lawanya warnanya tu..... macam2 boleh gunakan bahan untuk buat puding ye Rohah.

zila norazila berkata...

salam rohah cyg,wahhh cubaan terbaeekk nie..x pernah akk rasa lg yg ada labu.mesti best..cantik colour kuning tue..

Asyifa Mustaffa berkata...

kadang ssh nak puaskan hati anak2 kan...kadang2 yg sorang nie kata nak mcm tu...yg sorang nak mcm nie...bila dah siap bendenya....nak lain plak...nape x buat mcm tu...nape x buat mcm nie....adehhh....mcm2 hal....tp bila diaorng duk merungut tu...apa yg kita msak abis je kan...hehe...anak2....:)

btw...nmpk sedap jugak guna labu nie kan kak....sedap mkn sejuk nih...!

quinnie berkata...

kreatifnya rohah...:)

saya antara byk2 sayur berangin labu paling tak tahan..tapi kalau dah depan mata puding ni dimakan jua..hhehehe

EmbunRosaliza berkata...

assalam rohah, pandainya, kaler pun cantik

Sari Yusa Ibrahim berkata...

lahhhhhhhh... budak2 tak mo makan?? Meh bagi mak budak kat sini, mesti licinnnnnnn.. hehe

tun_telani berkata...

salam kak rohah ^^ hihihihi.. budak2 kan, len kali jgn cakap ada labu, suruh makan dulu.. kalau xde org nk makan, meh kasi kt tun. tun suka makan labu ^^

Evelyn Gemina berkata...

Salam kak rohah, sorry baru singgah sini, nampak sedap pulak puding kastard labu ni, nampak berlemak : )

mama sara nur berkata...

assalam Rohah
peminat labu sudah dtg he he
mesti sedapkan puding yg ada labu ni, samalah anak2 kat umah ni kalau tak kena yg biasa dah makan susah nak mencuba

Mamasya berkata...

Slmt berhujung minggu Rohah.puding kastad...nampak menarik letak dlm mould gitu. mcm2 juga boleh dimasak dr sebiji labukan yg penting rajin mencuba....

dapurCikWan berkata...

royal puding...cantik kaler kuning..mengancam betul ;))

~~zana@pb~~ berkata...

Bnyk songeh buat dek je Rohah, lama2 nnti mkn ler tu...
Labu bagus khasiatnya:-)