Rabu, 22 Februari 2012

MEE UDANG




Assalamualaikum...
Apa beza MEE JAWA, MEE REBUS, MEE BANDUNG & MEE UDANG??? Diapunya rasa tak jauh beza, namun apapun semuanya sedap dan menjadi pebret saya..Tq untuk resepinya ini che'iza...saya olah sedikit tutornya..


MEE UDANG

Resepi:Che'iza (Myr)

Bahan-bahan:
1 kg mee kuning
300gm udang saiz L
4 sudu besar cili boh/cili giling (saya kurangkan)
4 ulas bawang merah* | kisar
3 ulas bawang putih*   | kisar
1 sudu besar udang kering* | kisar
1/2 inci halia | kisar*
1 sudu besar petis (saya tak bubuh)
3sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
Keledek / kentang yang telah direbus dan dilenyek | optional/untuk pekatkan kuah
                                                                              (saya guna 2 biji kentang/tambah lagi jika nk pekat)
Gula dan garam secukupnya
Taugeh dan sawi secukupnya
Daun bawang dan bawang goreng

Cara menyediakan:
1.Rebus udang hingga masak.Tapis keluar udang dan asingkan.Air rebusan jangan dibuang.
2.Tumis cili boh hingga garing.Kisar bahan bertanda(*).Tumis pula bahan kisar hingga betul2 garing dan naik bau.
3.Masukkan air rebusan udang dan biarkan kuah mendidih.Masukkan sos tomato,sos cili dan petis.Renehkan kuah.
4.Masukkan garam dan gula (bergantung paa citarasa masing2).Adalah lebih baik jika kuah ini direneh lebih lama.Lagi lama lagi sedap.
5.Letak keledek atau kentang yang telah dilenyek untuk memekatkan kuah.
6.Celur mee, taugeh dan sawi.
7.Susunkan udang telah direbus tadi bersama mee.Tuang kuah dan taburlah dengan daun bawang dan bawang goreng.

*saya buat separuh adunan dari sukatan di atas.

Tiada ulasan :