Ahad, 5 Februari 2012

IKAN MASAK CUKA





Salam semua..
Selawat dan salam buat Rasul junjungan kita nabi Muhammad S.A.W.Hari ni merupakan hari keputeraan Baginda yang menjadi hari bersejarah bagi umat islam sedunia..





Sebagai pengisian N3 terbaru yang mengisi ruang santai ini,saya sharekan bersama menu Ikan Masak Acar yang menjadi pebret saya..Mudah sangat nak disediakan, dan enak je makan dengan nasi panas-panas..Kebetulan cuaca hari ni tersangatlah panas, teriknya mentari itu hingga kekal ke petang, rupanya hujan juga bila menjelang malam..hehehe..
*saya masak separuh hidangan je dari sukatan resepi asal.


IKAN MASAK CUKA
Resepi:Majalah RASA

Bahan-bahan:
1 kg ikan nyok-nyok (saya bguna ikan mayong)
250 ml cuka nipah (saya guna cuka biasa & kurangkan penggunaannya)
750ml air
4cm halia | dimayang kasar
2 biji bawang besar | dimayang kasar
5 ulas bawang putih | dimayang kasar
1/4 sudu teh biji sawi
1 biji cili merah
1 biji cili hijau (tak pakai)
Garam secukup rasa

Cara memasak:
1.Tumiskan bahan yang dimayang bersama sedikit minyak.
2.Apabila naik baunya, masukkan cuka dan juga air.Biarkan mendidih.
3.Perasakan dengan garan dan gula secukup rasa kemudian masukkan ikan.
4.Masukkan cili hijau bersama cili merah  dan biji sawi kemudian biarkan mendidih seketika.
5.Kacau rata dan angkat.