Ahad, 16 September 2012

IKAN TONGKOL MASAK GULAI


Assalamualaikum..
Selamat bercuti, pastinya banyak program yang dilakukan untuk cuti Hari Malaysia hari ni.Sama ada menghadiri kenduri walimah, jemputan open house untuk penutup syawal tahun ini, bershopping ataupun bersantai2 bersama keluarga di rumah saje.
Menyentuh menu siaran hari ni, hasrat di hati dah tertunai dengan  termasaknya gulai ikan tongkol ni.Style nasi dagang...Puas gitu!! Berkesempatan memasaknya time ramadhan ari tu.Belek membelek kat google, berkenan dengan resepi yang ada kat dapur kak Amie, nampak terliur sangat dengan gulai yang dihasilkannya.Suka sangat tengok gulai dia yang merah cantik je.Sedap rupanya, cuma saya kurangkan penggunaan asam keping;sama ngan kak Amie, sebab dah cukup masam saya rasa.Jom, jom rasa...

Resepi:Gulai Ikan Tongkol (Majalah RASA Oktober 2009)
Sumber:Amie

Bahan A:
1 ekor ikan aye/ tongkol saiz besar | potong ikut citarasa
6 keping asam keping
Air secukupnya

Bahan B:
1 liter santan (saya kurangkan)
5 biji bawang merah | kisar
3 ulas bawang putih | kisar
5cm halia | kisar
4 sudu makan cili giling (saya kurangkan)
4 keping asam keping (saya kurangkan)
7 biji cili padi dibelah (saya kurangkan)
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1/2 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh jintan putih
1/2 sudu teh ketumbar
1 helai daun pandan
Garam dan perasa secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara:
1.Rebus bahan A sehingga masak dan asingkan.
2.Panaskan minyak.Tumis bahan kisar, cili giling, serbuk kunyit, jintan manis, jintan putih dan ketumbar sehingga pecah minyak.
3.Masukkan daun pandan dan santan  serta sedikit air.Kacau hingga naik minyak.
4.Masukkan asam keping dan cili padi.Biarkan seketika.
5.Akhir sekali masukkan ikan tongkol dan perasakan.


8 ulasan :

ijayuji berkata...

Salam kak roha! :D kali mi dtg sini kul 1.30pg hihihi.... Tp tgk ikan tongkolasak gulai akak dah terbyg nasi dagang :D kat sini puh jumpa tongkol tp ikan tenggiri byk itu pun specis yg besor2 :D

FnF Simple Life berkata...

setuju ngn Ika... tengok gulai ikan tongkol terus terbayang nasi dagang... ikan tongkol ni feveret org terengganu kan. terbaek lah buat masak gulai cam ni kan...

Amie berkata...

Assalamualaikum Rohah... ehemmm...patutlah tersedak2 rupanya disebut2 namaku di sini ye... walalalaaa sedap betul tu gulai ikan tongkol, dah lama kak Amie tak buat, terima kasih banyak2 Rohah kerana sudi cuba resepinya...sedap!!!!

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Rohah :D
Sedapnya Gulai Ikan Tongkol ni...kalau makan dgn nasi dagang lagilah ummmphhhh!!!

Melly Octaviana berkata...

slurrp... enak sekali nih kak di makan dengan nasi hangat. Melly suka makan ikan tongkol tapi sayang hubby ngga suka.. minta..masih ada kah.. hehe

Bicara Kak Noor berkata...

salam Rohah
waduh2 cantik bangat gulainya tu merah menyala,betul lah kata Ika tu kalau gulai tongkol mesti ingat nasi dage heee sedapppp

rahel berkata...

Salam kak rohah....mana nasi dagang nyerr? Kalau gulai ikan tongkol memang enak banget..Rahel pun suka sangat makan...adui...ngencess

muhammad irfan habibi berkata...

muhammad irfan habibi berkata ...
Gulainya pas kalau di makan bersama keluarga