Khamis, 20 September 2012

CHOCHOLATE CHIP MUFIN



Assalamualaikum..
Selamat malam...
Hahhhh, melambak sudah resepi2 yang Q untuk disiarkan..Cungkil2 je lah mana yang sempat..Hari ni punya cerita..ni lah dia, mufin!! Request dari anak untuk jamuan hari raya di sekolahnya pertengahan syawal hari tu.Dia kata, mesti ada coklat cip!!

CHOCHOLATE CHIP MUFIN
Sumber:Bdaria

Bahan-bahan:
250gm tepung
2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikarbonat
2 sudu besar serbuk koko
175gm gula (saya guna gula halus)
150gm coklat cip
250ml susu segar
90ml minyak
1 biji telur gred A
1 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya:

1.Ayak tepung, baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko.Masukkan ke dalam bekas.Campurkan gula kedalam tepung.
2.Pecahkan telur ke dalam bekas lain dan pukul sekejap hanya sekadar bercampur putih dan kuning telur.
3.Masukkan susu cair kedalam tepung sedikit demi sedikit sambil digaul rata dengan senduk kayu.
4.Masukkan telur, minyak dan esen vanila.Gaul rata.
5.Masukkan bancuhan ke dalam cawan mufin 3/4 penuh.
6.Taburkan sedikiy coklat cip di atasnya sebagai hiasan.(Tak letak pun atak apa sebab coklat cip dalam adunan dah banyak.
7.Bakar selama20 minit untuk cup besar dan 16 minit untuk cawan mufin yang bersaiz sederhana.


5 ulasan :

Qasey Honey berkata...

amboiiii kemain mbolat lagi mupin tu naik...geram tgk...dh la comeii...sedap dh tentu la kan...

Shiela berkata...

Rohah.. nak 2 ketoi.. :)

~~zana@pb~~ berkata...

Gebuuuu....akk suka bekas biru, hari tu buat apam pun nak kertas biru, sejuk mata kot:-)

inahar ali berkata...

waduh..mmg gebuss woo muffin mu itew!! bak akak 2 ketui..hehe!

zila norazila berkata...

amboiii cute miut..cam tuanya..sedappnya rohah.:)