Isnin, 10 September 2012

COKLAT CRISPY


Assalamualaikum....:
Selamat malam..Tiada bicara semanis coklat untuk dicalet panjang2 kat sini.Sebenarnya mata dah mengantuk dan agak keletihan coz berjalan disiang hari.Cuma kali ini nak update resepi coklat yang secara yakinnya kawan2 di luar sana pun boleh membuatnya.Cuma kandungan buble rice yang ada dipermukaan sebelah bawah coklat ini memang menambahkan rasa crispy sedikit bila dikunyah..Selamat mencuba..

COKLAT CRISPY
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
500gm milk compaund
12gm crisco
Buble rice secukupnya 

Cara:
1.Cairkan coklat besama crisco menggunakan kedah double boiler.Kacau sehingga coklat betul-betul cair.
2.Masukkan sedikit adunan coklat ke dalam acuan, biarkan separa membeku sebentar.(kalau nak cepat masukkan sekejap dalam peti ais beberapa untuk beberapa minit dan keluarkan).Taburkan buble rice secukupnya ke serata permukaan coklat.
3.Sudukan lagi adunan coklat untuk menutupi bahagian bawah coklat.
4.Sejukkan dalam peti ais sehingga coklat membeku.
5.Keluarkan dari acuan dan masukkan adalam bekas kedap udara.

10 ulasan :

rahel berkata...

Selamat pagi kak rohah...
Nyum nyum nyummmm...terasa crispy banget coklat itew..oooo guna buble rice yer...

FnF Simple Life berkata...

terbaek laaa... home made chocolate bestnye

ijayuji berkata...

Salam kak roha!!! Selamat pagiiiiii :D Sedapnya! mcm ala2 cekelat crispy kan? suke betul mkn cekelat crispy tu dulu2 :D mana nak carik bubble rice tu eak? itu hari balik mesia carik kat kedai baking tak jumpa pulak tp kita pulak tak menanya :D

Marsita yahya berkata...

salam perkenalan,
emm pagi-pagi dah tayang coklat...sedapnya...

HaSue berkata...

Salam rohah..
Rajinnyer wat ceklat sndiri.. X pnh lg nk cari secara bsungguh2 bubble rice tu? Rohah belimkat bakery ingredients ke? Cantik je kejadian coklat tu ha..

zila norazila berkata...

salam syg rohah
akk x pernah wat coklat sendiri lg tau..tgok rohah buat..teringin btl la..cantikk:)

Gee® berkata...

nak coklat...! sedap tuuuu....

mama sara nur berkata...

assalam Rohah
wat coklat sendiri bestnya...sedapnyeee

nur berkata...

kena try nih..hee..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

Tanpa Nama berkata...

crisco tu apa?