Jumaat, 23 November 2012

CREPES DURIAN lagi..


Assalamualaikum
Crepe Durian  lagi...Harap2 tidak jemu menjenguk N3 ini..Maklumlah baru semalam post DURIAN CREPES, hari ni pun masih tajuk yang sama...Tapi kali ini adalah resepi yang sedikit berbeza dari jenis2 tepungnya.Resepi dari Eyna Haneyna pula, memang dah masyhur resepi beliau ni, rata2 jadi bualan orang sebab crepenya lembut dan nipis, tak mudah koyak...memang asyik makan diapunya crepe..dari satu bantal crepe, nak capai 2 bantal crepe lagi mengapnya...aduhai...kali ni memang parah diet melulu saya ni..hehe..Tq Eyna Haneyna..

Kalau nak tahu, dalam sehari saya dapat mencuba 2 resepi Crepe Durian yang berbeza.Antara sebabnya ialah sebab nak habiskan baki filling yang saya buat untuk crepes yang sebelum ni.Di seru pula oleh semangat yang membara untuk berkecah kat dapur, memang menjadi je kalau macam tu gayanya..Dah nak maghrib baru habis shooting untuk bantal durian hijauku yang montok2 ni, dengan berbekalkan cuaca mendung yang amat gelap kat luar rumah masa tu..Sesiapa yang belum cuba resepi beliau, cubalah ye..terbaik punya insyaAllah..Untuk fillingnya saya masih menggunakan resepi Kak Zu@Semanis gula.

Psssttt...ada permintaan lagi untuk Crepe dari anak bujangku, tengok je lah resepi siapa pulak yang akan ku terjah nanti..Tapi berintikan coklat yang dimahukannya.

CREPES DURIAN
Resepi:Eyna Haneyna

Bahan-bahan:
20gm tepung gandum
20gm tepung ubi
10gm tepung jagung
10gm tepung kastard
1 biji telur
1 sudu kecil minyak masak
1 sudu besar gula halus
40ml susu cair
150ml air
Pewarna kuning lemon (sy guna pewarna hijau)
Perisa Durian (sy bubuh perisa pandan)

Cara:
1.Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk, sebatikan dan tapis.
2.Lengserkan kuali dengan butter.
3.Ambil sesenduk kecil dan tuang ke dalam kuali non stick (tak melekat) dan layangkan kuali agar ianya menebar dengan tipis.Masa menebar lebihan adunan boleh dikeluarkan supaya crepe tidak menjadi tebal.Buat crepe setipis yang boleh.
4.Masak menggunakan api yang kecil.
5.Masak hingga crepe mengering dan tak perlu diterbalikkan.

Filling Custard

Bahan-bahan A:
200gm susu segar
2 kuning telur
30gm gula halus

Cara:
Kacau atas double boiler hingga pekat

Bahan B:
250gm Whipping non-dairy } putar kental

Cara:
Satukan kedua-dua bahan dengan kaedah kaup balik.

Cara menggulung:
Ambil sekeping crepe
Letak filling
Letak isi durianGulung crepe dengan melipat kiri dan kanan.Lipat bahagian atas ke bawah dan bahagian bawah ke atas.

13 ulasan :

Amie berkata...

Suka tengok crepe orang, cantik2 tapi kok kenopo..urung iso nggawe... orak eneng duren nang keney...

zila norazila berkata...

kecurr lg:)

Ain Fajar berkata...

memang montok la durian creapk.rohah..ain buat leper je..knp tak mcm bantal..kur kekabunya kot...huhu

Melly Octaviana berkata...

wah montok yah, ngeces lah lihat nya.. nyam..nyam

Shiela berkata...

demam demammm.. semakin gebu DC mu yangg.. :b

Kak Nik Ja berkata...

waduh rohah..itu doyan crepe peknen 8 bulan akak sgt suka...hihi!

rahel berkata...

Tembam la durian crepes ni....

dapurmerahibu berkata...

macam mana la rasa nya yek durian crepes ni...teringin nk buat ni..kena juga saya buat ni kak rohah..cantik je tgk

sHa AhM@d berkata...

nak seketoi..sedapnyer..

Yatie berkata...

montokssss durian crepes ni..geram je tngk..

Nur-nba berkata...

Gerammmnya tengok durian crepe akak.. Bilalah Nur nak buat ni.. :)

Sue @ Nenie berkata...

Salam.Ohhhh..sedapnya durian crepe...dapat yang dingin2 sedap ni

aiin baharom berkata...

uyoooo....cedap nye....durian oh durian....minta izin guna resepi ye...tq