Khamis, 31 Januari 2013

COTTON SOFT JAPANESE CHEESECAKE


Assalamualaikum..
Kalau nak tahu, kek inilah yang Q bertahun untuk dibuat...Sebenarnya pernah buat untuk pertama kalinya pada tahun 2010, masa tu baru nak kembali berjinak2 membuat kek dengan minatnya, tapi hampa..tak jadi..cik tong tolong jawab.He..hee..ada la tu kesilapan teknik oleh diri sendiri...Sehingga serik makan tahunlah kononnya..kehkeh...


2013 menyuntik semangat membara nak buat untuk kali kedua, dan dah lama juga simpan resepi Anna Qawina ni sebab terpikat dengan tayangan pic keknya, terus saya simpan untuk di buat rujukan..Alhamdulillah menjadi walaupun ada kebanjiran pada dasar kek sebab saya guna loyang yang boleh buka dari bawah tu.Time nak bakar kek, loyangnya tetap saya balut dengan kertas alumunium foil dan siap celoytape lagi biar air tak masuk, (memang over confident) tapi alah segalanya..air nak masuk juga!! Tersedar kek ku kebanjiran ketika mahu dikeluarkan dari loyangnya...Serik kot lepas ni nak pakai loyang jenis tu untuk buat kek ni..hehe..(Tapi sebenarnya boleh je guna loyang yg saya maksudkan tadi, dengan syarat beli aluminium foil yang saiz besar).Hari tu saya guna foil yang saiz biasa..so kelebarannya memang terhad.

So, TQ untuk Alma@MYR & Anna Qawina kerana berkongsi resepi..Memang selembut kapas..makannya memang tak ingat diet..he hee..

COTTON SOFT  JAPANESE CHEESECAKE
Resepi:Alma@MYR
Sumber:Anna Qawina

Bahan-bahan:(Loyang bulat 9")
Bahan A:
250gm cream cheese
50gm butter
100ml susu segar @ (70ml susu cair+30ml air)
6 biji kuning telur
1 sudu besar jus lemon @ 1 sudu teh esen vanila
1/4 sudu kecil garam
60gm tepung kek/ superfine/ tepung gandum | ayak 3 kali
20gm tepung jagung

Bahan B:
140gm gula kastor
6 biji putih telur
3/4 sudu kecil jus lemon @ 1 sudu teh cream of tartar

Cara:
1.Untuk bahan A:
Cairkan cream cheese, butter dan susu dengan teknik double boiler.Kacau-kacau dengan whisk sehingga sebati.Bila sudah cair, sejukkan adunan cream cheese tadi.Kemudian campurkan ke dalam adunan cream cheese tadi dengan tepung, tepung jagung, kuning telur, garam dan jus lemon ke dalam adunan cream cheese dan gaul hingga sebati (Gaul guna senduk kayu saja)

2.Untuk bahan B:
Dalam bekas lain, pukul putih telur bersama jus lemon sampai berbuih-buih (foamy).Selepas itu tambahkan gula dan pukul lagi sampai bertanduk. (soft peak)

3.Campurkan adunan bahan A tadi ke dalam adunan bahan B yang sudah gebu dan kacau sampai sebati.Sediakan tin/ bekas kek yang bulat berukuran 9 inci, yang digriskan bawahnya dan di alas dengan kertas baking.Tepi loyang tidak perlu digris.Tuang adunan kek ke dalam tin kek.

4.Bakar kek kira-kira 1 jam dengan cara au bain-marie (water bath) pada suhu 160 darjah celcius/ 325 degrees F.
Water Bath:Sediakan loyang yang lebih besar dari loyang kek, isikan air panas, kemudian letakkan loyang kek tadi di dalam loyang yang berisi air panas.

5.Bakar hingga masak, test guna lidi.Jika sudah masak, off suis oven, renggangkan pintu oven sedikit dan biarkan kek di dalam hingga agak sejuk supaya kek tidak mendap @ turun mendadak.Sisip tepi kek dan terbalikkan.Hiaskan dengan filling kesukaan,sedap di makan sejuk.

Blueberry Topping
Sumber:AlongRoz@MYR

Bahan-bahan:
1 sudu teh gelatin / serbuk agar-agar
30ml air
150gm blueberry  pie filling/ apa2 filling kesukaan (saya guna strawberry filling)

Cara:
Campurkan gelatin/ agar-agar dengan air.
Panaskan sebentar dan campurkan blueberry.
Sapukan ke atas cheesecake dan sejukkan sebentar




9 ulasan :

asyifamustaffa berkata...

Waaaa....kek nie bru tepikir nak buat 2 3 hari ni kak....sebab anak2 mmg suka kek nie.....mmg soft kan....:-)

Nak sepotong.....hehe....geram nmpk lelehan topping tu....!

Marsita Yahya berkata...

kek ni pun dalam list nak buat tapi belum sampai seru kot hi hi

Sheila Shafeareen berkata...

Assalamualaikum cantik gebusnye kek akk..mcm terasa2 di tekak...hemmm bila nak rajin buat kek cheese ni :-)

ogyep yummy mellow berkata...

amboi.. tergoda nengok kemerahan strawbery yg melelelh leleh tu.. nampak very soft keknya.. simpan one slice untuk ogyep ya..

Unknown berkata...

Zila x pnh mkn kek ni..mesti sesoft namanye...

Zalieda Zaliedana berkata...

Assalam kak,kek yg sgt mnggoda ank tekak,ngan topping merah lagi,nyum2..dapnyer..dlu sy mse 2st time wat pon xjadi juga,tersilap kaup balik punya pasal,huhupastuh mmg dah tau ler cara,kna lmah lmbut jer time kaup balik kan..

Mamasya berkata...

Aslmkum Roha
cotton soft cheese cake....dg lelehan straw itu...sedappnya...
akk pun pernah kena loyang loose itu dah balut tp masih air masuk.bila tengok 1 kat tv cooking programme, rupanya kena doublekan aluminium dan lebihkan balutan...

Unknown berkata...

sedapppppppppp lembut dan gebu je nampak tu Rohah tambahan lelehan strawberry yg merah menyala waduh2 tak tahan ni nak pejam mata je lah..

Tanpa Nama berkata...

sayang imani kite ;)