Tuesday, 22 January 2013

BUBUR NASI AROMA TOM YAM


Assalamualaikum...
Jumpa lagi petang ni, alhamdulillah.Hari ni tayang menu simple je.Boleh katakan selalu saya buat bubur nasi kalau mulut terasa payau ke, atau keadaan agak sibuk dan sebagainya..Suka buat sebab cincang2 bahan dan tinggal tenggek je..Kebetulannya anak2 pun memang suka makan bubur nasi, lebih2 lagi kalau ada bilis goreng...semangkuk jadi 2 mangkuk mereka menambah!!

Biasanya saya buat bubur macam ni untuk menu tengahari time anak2 balik dari sekolah.Tapi untuk waktu malamnya saya kena masak lain sebab hubby tak gemar makan bubur nasi.Dia sorang yang tak boleh masuk dgn bubur2 cam ni..Mula2 dulu saya hairan kenapa dia tak suka makan bubur..jawapannya; "memang tak suka"..hehe.So tak bolehlah nak paksa2 kan..Sekarang dah tak heran dah..

Saya perencahkan bubur ni dengan serbuk Tom Yam Putih ADABI.Wangi je baunya, lebih2 lagi bila saya tambahkan serai dan daun limau purut ke dalam adunan...Ala2 makan seafood la pulak.Cuma masa buat ni tak ada sotong, so tak adalah saya bubuh sotong tu.Bolehlah try kalau teringin ye..Simple je kan..

BUBUR NASI AROMA TOM YAM
Oleh:rohaisha

Bahan-bahan:
1 cawan beras
10 cawan air
Ayam scukupnya | potong kecil
4 ulas bawang merah | hiris
3 ulas bawang putih | hiris
2 batang serai | ketuk
5cm halia | ketuk
1 paket perencah/serbuk Tom Yam Putih ADABI
1/2 batang karot | potong dadu
3 helai daun limau purut

Bahan sampingan:
Ikan masin celup tepung
Telur rebus secukupnya
Bawang Goreng 
Daun bawang

Cara:
1.Cuci bersih beras.Masukkan ke dalam periuk bersama air dan kesemua bahan kecuali garam.
2.Masak hingga mereneh dan dikacau sesekali.
3.Setelah beras mengembang dan menjadi kanji, bolehlah diperasakan dengan garam.
4.Matikan api setelah masak.
5.Hidangkan bersama telur rebus, ikan masin goreng, bawang goreng dan daun bawang.

8 comments:

Marsita yahya said...

sedap ni...lama tak buat bubur nasi

dZana said...

aslmkum rohah.. apa kbr.. smga sihat2 selalu hendaknya.. terliur akk tgok bubur ni.. mmg tgh tak berslera makan skrg ni.. nak masak pun tak sempat2.. asyik mkn kedai2 jer.. jemu mmg tak terkata.. dpt mngadap semangkuk bubur zila ni mmg terangkattt...

Asyifa Mustaffa said...

Amboi kak....mewah nmpk bubur nasi tu....bnyk sungguh lauknya....geram plak sy....!A

zila norazila said...

sedap sbb ada aroma tomyam tue..akk klu tringin nk mkn bubur beli jew rohah..sbb yg suka mkn akk jew kt umh nie,suami x minat..ank peminat tegar nasi..susah nak bawak runding diorg nie..h hehee

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

anak2 akak pun suka bubur nasi.. tp tak pernah lg buat versi rencah tomyam ni... baru teringat dah lama jugak tak msk bubur.. agaknya org lelaki mmg kurang gemar dgn bubur nasi kot.. atau mungkin sbb makan bubur ni kenyangnya tak lama.. kalau nasi tu bertahan lama sikit.. hehe..

Tina Othman said...

wah sedapnya

saya suka bubur nasi cuma nak masak tu ambik masa kan nak tunggu beras tu pecah, tapii bila makan mulalah bermangkuk2 hehe

Qasey Honey said...

klau QH pula kak...hb mmg suka bubur nasi ni..klau rajin dia buat sdri @ oder sje klau mkn dgerai..QH pula jd sbaliknye x bpe nk suka..hehe..mcm2kn..

rahel said...

Wah...lain dr yg lain ni...bubur nasi aroma tom yam....perghhhh...mantap....lajuuuuuuu