Ahad, 10 September 2017

LAKSA BERAS HOMEMADE




Assalamualaikum.

Hai..haiii..tuan tanah kembali menjelma.Kes rindu sangat kat sini.Teringat-ingat musim cinta berblogging berputik ranum.HAMPIR SETIAP HARI menyiapkan teks resepi untuk diudarakan.Tapi kini bukan suam2 kuku lagi dah..Sepi sesepinya.Maafkan daku.
Muahhhahaa..

Permulaan dari sekian lama menyepi, nahh ni kak R selitkan resepi cobaan buat laksa homemade.Mudah je rupanya nak buat.Antara rajin dengan takje..hurmm hurmm.

Menjadi dengan jayanya.Cuma kak R adun dengan TRIO.Untuk adunan yang penghujung tu kak R guna juga acuan maruku juga sebab lebihan sisa tepung Trio tak nak proses sampai licin..kikii.Terpaksa guna manual.TEKAN MENEKAN JUGALAH.sakit tangan sikit je..haaahaa..

'terima kasih empunya resepi'
Selamat mencuba

SUMBER OLAHAN:MAMAMIA
SUMBER ASAL ASAL:TAHRUNNISAH JALI


BAHAN:
2 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung gandum
Sedikit garam
1 1/2 cawan air panas yang mendidih


taraaa..dah siap menu laksa versi peribadi..campak2 je tu

Cara adun laksa:
Sediakan periuk berisi air untuk merebus laksa hingga mendidih.

UIikan tepung2 dan garam kedalam bekas.Curahkan air panas mendidih sedikit demi sedikit menggunakan senduk.Jangan guna tangan.(panas).Dah suam baru uli dengan tangan.

Bahagikan doh kepada beberapa bahagia. dan dikepal bentuk memanjang untuk memudahkan masuk dalam acuan.

Masukkan dalam acuan maruku dan tekan dalam periuk air mendidih tadi.Masa ni jangan kacau laksa tu, takut terputus.

Biarkan sebentar baru kacau perlahan2 dalam 3/4 minit.(bergantung keadaan juga.pandai2 adjustlah ye).Selepas tu pindahkan segera ke dalam bekas air sejuk selama 1 minit.Kemudian alirkan air ke atas laksa tersebut untuk buang kanjinya.Toskan.

2 ulasan :

mommysihatanggun berkata...

Laksa dengan laksam... knp laksam boleh mkn utk yg berpntng.. tp laksa tk bleh

Rohah berkata...

Tak pasti dear.Sebab akak masa berpantang kalau sentuh laksa pun berangin badan.Bisa2 sendi.
Cuba try buat homemade, sebab homemade takde bahan pengawet.πŸ˜‰