Khamis, 12 Julai 2012

CUCUR UDANG


Assalamualaikum..
Selamat malam....moga rakan2 ceria menjalani kehidupan seharian.
Terus kepada menu yang terbit hari ni, iaitu Cucur Udang yang sangat enak yang mana saya ambil resepinya dari 
kak Norzie Hany.First time pandang N3 cucur udang dia terus jatuh hati...Berbaloi dapat rasa cucur udang yang lembut macam ni, sebiji macam beli kat luar..wahha..thanks ye kak.
Untuk sosnya tu, versi saya sendiri.Mudah dan cepat je nak sediakan.Bolehlah lihat resepinya kat bawah tu..


CUCUR UDANG

Bahan-bahannya:
3 cawan tepung gandum
10 ekor udang
20gm kucai
Segenggam tauge
2 cawan air suam
1 biji telur
1 sudu besar yis mauripan
Sedikit serbuk kunyit
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya:
1.Bancuh tepung gandum, garam, serbuk kunyit, yis dan telur dengan air suam.
2.Masukkan kucai dan tauge dan gaul sebati.Perap sebentar sehingga adunan naik (saya perap 1 jam).
3.Panaskan minyak dan rendam senduk bulat di dalamnya.
4.Masukkan sedikit adunan ke dalam senduk dan bubuh udang di atasnya.
5.Goreng hingga cucur udang masak.
6.Angkat dan bolehlah dihidangkan bersama sambal kacang atau sos cili.

Sos Merah
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
6 tangkai cili merah (besar)| kisar bersama 1/2 cawan air
2 ulas bawang putih | kisar
1 cawan air
1 sudu besar cuka
1 sudu besar tepung jagung
Gula secukupnya
Garam

Cara:
1.Masukkan bahan kisar dalam periuk bersama air, gula dan cuka.Didihkan atas api sederhana.
2.Masukkan bancuhan tepung jagung.Perasakan dengan garam pula.Kacau sebati dan tutup api.


18 ulasan :

Sheila Shafeareen berkata...

salam cantik cucur udang akk tu bulat2...lama saya x buat...udang pun besau cantik melingkar tidur hehehe....ada bhan ingat nak buat juga...:-)

Bicara Kak Noor berkata...

Laparrrrrrrr Rohah akak belum bekfes ni tengok udnag tergolek tu aduhhhhh menggoda lah bak lah sekor dua kat sini..

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Huwaaa macam dah laaaama tak makan cucur udang ngan sos. Rasa nak terkam je cucur udang you dear :)

Norzie hany berkata...

Assalam Rohah.
Cantik kejadiannya,gebu sekali...tak tahan tgk udang yang berlingkar tu.

rahel berkata...

Cucur udang memang sedap..lagi2 kalau rangup tepungnya...waduh...

Mamasya berkata...

Salam Roha. nengok cucur udang tu...rasa nak tumpang minum ptg kat dapur Roha....suka sgttt cucur udang gini...

Melly Octaviana berkata...

wah sedap nya,sambal cicah nya juga menggoda sekali.. nyam..nyam

zila norazila berkata...

salam rohah,nampak sedap la..rajin rohah buat la..nak join makan sekali la:)

Amie berkata...

ooo letak yis ye... mesti lembutkan Rohah! memang terliur melihat cucur udangmu itu...adeeeehhhhh

Nuwairani Ismail berkata...

wah! siap sekor2 lagi udang kat atas tu. mewah betul! tapi yang macam ni la sedap. puas makan,

mama sara nur berkata...

assalam Rohah
memang mengancam cucur udang gebus ni, feberet jugak sekali sekala he he
cicah sos atau kuah kacang dua2 sedAP

mokwo® berkata...

mokwo suka cucur udang...sedap kalau buat sendiri boleh buh sebesar dan sebnayak mane udang nya..nanti nak try cepi ni lak!

nora'd berkata...

As Salam, kalau tak taroh yis mauripan tu..ganti ngan baking pawder atau soda bicarbonat bolih tak?

nora d berkata...

kalau saya rebus dulu sekejap cili merah tu dah sejuk blend sekali ngn airnya baru campur ngn yg lain..tu cara saya..rasa lbh kurang..cuma nak rasakan cili tu masak dan lembut bila blend..

FnF Simple Life berkata...

hmmm...tembam2 cucur udang ni...suka3x... sedapnye... lagi pulak nk masuk bulan puasa...lg laaa best berbuka ngn cucur udang kan

Rohah berkata...

salam nora, kalau guna yis, cara dia naik kembang berbeza sedikit berbanding guna soda @ baking powder.lagi enak pakai yis, lembut dan kembang beronga2 stuktur cucur udang tu..diapunya rasa pun ada sedikit kelainan.

anymz berkata...

menu buka posa ni..sedappppp

Naz / Nadz COSK berkata...

Rohah, ni menu org ngidam jugak ker?heheheee.. Ada apa2 ke Rohah? Sedap bangat ni.. Udang yg tertenggek atas tu perhhh...menggamit2...