Selasa, 24 Julai 2012

KASUWI DURIAN


Assalamualaikum...
Bersua kembali di hari ke-4 Ramadhan.Sekejap je kan masa berlalu.Apapun apa yang diharapkan moga ramadhan hari ini penuh makna dan keberkatan.Amin.
Ahaaa, kasuwi durian ni bukan juadah yang dibuat pada ramadhan ni tau...sebaliknya beberapa minggu yang lalu..alaaa, macam biase, resepi simpanan dalam folder..iki ki..
SELAMAT BERBUKA!

KASUWI DURIAN
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
1 cawan gula pasir* | larutkan
1/2 cawan gula kabung/ gula melaka* | potong dadu & larutkan
3 cawan air* (* satukan bersama)
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1 cawan isi durian
2 sudu besar air kapur
Sedikit pewarna kuning

Cara:
1.Satukan bahan bertanda (*) dan masak/renehkan dalam periuk hingga larut.Sejukkan.
2.Blender isi durian bersama air gula yang telah disejukkan tadi.(Pastikan air gula ditapis dahulu).
3.Satukan bahan kisar tadi dengan tepung gandum, tepung ubi, air kapur dan sedikit pewarna kuning.Kacau sebati menggunakan whisk.
4.Didihkan air dalam periuk kukusan.
5.Panaskan acuan sebentar, sapukan minyak dan tuangkan adunan dalam acuan lompang/ kegemaran.
6.Kukus selama 15-20 minit menggunakan api sederhana besar.

14 ulasan :

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

Assalamualaikum Rohah..

wahh... belum pernah merasa lagi kaswi durian... kalau ada durian bolehlah mencuba nnt... pandai rohah olah resepi.. salin dulu ye resepi.. t.kasih..

Evelyn Gemina berkata...

Salam kak rohah, lama tak bertandang ke dapur akak, nampak sedap juadah hari ni, kuih kasuwi durian, nyumm...akak mmg pakar kuih muihlah, ehehe

Nuwairani Ismail berkata...

semua jenis acuannya nani ada...tapi acuan kerajinan tu tak berapa nak ada. heheh.. comel2 kaswi tu.

dZana berkata...

aslmkum rohah.. msti sedap kaswi durian ni.. akk kene tunggu rakyat ramai baru boleh buat kuih2 camni.. fav akk kaswi ni..

inahar ali berkata...

salam rohah..daapnyer kalu dpt ngap kaswi durian nih..layan mata jerlaa.adoii! salam ramadhan akak ucapkan wat rohah sekeluarga ye!

Asyifa Mustaffa berkata...

As salam kak,
mengancam jiwa kalbu la tgk kaswi akak nie...!

zila norazila berkata...

salam rohah,
kaswi apa2 pun akk suka makan..tp dah lama x buat..klu buh durian lg la wangi kan..aritu nk buat jgk kaswi biasa kt kg..tapi tgk2 dh byk hidangan utk berbuka..he hee x jadi nk buat.

Mamasya berkata...

Slmt berpuasa Roha sekeluarga.
baru hari tu buat kaswi labu gara2 tergoda nengok Rohah punya...ni kaswi durian pula....tentu sedap dg rasa durian itu...

FnF Simple Life berkata...

aduhai...sya tak penah rasa lagi kaswi durian...kalo yang biasa2 tu dah selalu makan... teringin nak rasa... ;)

Tina Othman berkata...

sedapnya, mesti satu rumah bau wangi durian kan

Nieza berkata...

Salam ramadhan kak...sedap tgk kuih ni..pernah gak cuba kaswi durian dulu.memang best terasa lemakx2 tu.

Yatie berkata...

Salam Ramadhan buat Rohah sekeluarga, sedapnya tngk kuih kaswi durian ni, kuih kegemaran akak ni..

ijayuji berkata...

Salam kak rohah!!! salam ramadhan buat akak sekeluarga! sedappnyerrrr kaswi durian! kita ada durian kejung dlm frezer, best ni kalau dpt buat sbb kita mmg sukeeeeeeee sgt2 dgn kuih kaswi :D nanti leh cuba :-) mekaseh juga sudi singgah n ingat kat kita, rindu kat kita tak? hihihi...

Adylia Qarissa berkata...

sedapnya kalau buat berbuka.