Jumaat, 20 Julai 2012

SALAM RAMADHAN AL MUBARAK BUAT SEMUA




السلام عليكم  
Selamat malam dan salam manis buat rakan2 sekalian...Lama rasanya saya tidak berbicara di sini, sekalipun seminggu lebih sahaja menyepi bagaikan terlalu lama bagi saya..Maaf kerana tidak dapat ronda-ronda di laman blog kalian kerana kesibukan yang melanda, sambil2 merehatkan diri..
Menyepi seketika bukan bererti melupakan rakan2 semua, namun keadaan sekeliling memaksa untuk saya berbuat demikian.InsyaAllah selepas ini kita dapat bersama2 lagi mentelaah ilmu "masakan", terutama post2 u all tentang menu yang enak2 tuee...hehe, lagi2 menjelang puasa tak lama lagi kan.Jua tak kiralah ilmu apapun, asalkan ilmu yang baik untuk dikongsi bersama.
Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan "selamat berpuasa" buat anda semua.Semoga di bulan puasa yang penuh barakah  nanti, kita dipanjangkan usia dan diberi kesihatan dan kekuatan yang baik dari Pencipta kita  untuk menjalani ibadah puasa dengan sebaik yang mungkin, insyaAllah..
Sebagai peringatan untuk diri sendiri, marilah kita semak semula ilmu yang pernah kita belajar sewaktu dibangku sekolah dulu ye...apa lagi kalau tak bermula dengan
PENGERTIAN PUASA.Pastu jangan lupa NIAT pulak tau.. 
"Selamat Beribadah" 
Pengertian Puasa:
Puasa ialah menahan diri daripada makan, minum dan bersetubuh mulai dari terbit fajar sehingga terbenam matahari kerana Allah Taala.
Begitu juga hendaklah menahan diri daripada perkataan sia-sia, perkataan yang menimbulkan syahwat, perkataan yang diharamkan dan dimakruhkan menurut syarat-syarat yang telah ditentukan.
rujukan:oleh Ustaz Sulaiman Endut (Buku Asas-asas Fardhu Ain) 

Niat puasa untuk sebulan:
نََوَيْتُ صَوْمَ َشهْرِ رَمَضَانَ كُلِّهِ هذِهِ السََّنَةِ لِلّهِ تَعَالَى
“Sahaja aku puasa bulan Ramadhan sekaliannya kerana Allah Taala.”
           

Niat puasa bagi tiap-tiap malam
نَوَيْتُ صَوْم غَدٍ عَنْ أدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانِ هذِهِ السََّنَةِ لِلّهِ تَعَالَى
“Sahaja aku puasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Taala.

َوالسّلام


nota:jika perasan pada barisan ayat  niat puasa tu ada macam kejanggalan sikit pada perkataan (nawaitu) dan (sanati).so, mohon maaf atas keralatan tersebut.Masa taip tulisan jawi tu saya guna pc lain, o.k je, tp bila dah publish, sy lihat kat laptop saya pulak jadi tak bersambung pulak sebahagian huruf kat kalimah tu.Tapi tak pastilahkan macammana yg u all nampak kat pc atau laptop u all semua ..mungkin perisiannya berbeza.So, harap maklum ye.Jangan keliru tauuu!!

3 ulasan :

quinnie berkata...

Assalammualaikum rohah

dikesempatan ini saya nak ucapkan selamat menyambut ramadhan almubarak buat rohah sekeluarga...:)

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

Salam Ramadahn juga untuk Rohah, semoga dipermudahkan dan terima kasih atas segala perkongsian selama ini..

Wassalam.

Amie berkata...

Ojo kelalen niat poso yo...