Selasa, 3 Mac 2015

KEK MARBLE




Assalamualaikum..
Dulu zaman sekolah rendah selalu buat kek marble hasil tunjuk ajar arwah mak.Walaupun sukatan tak ikut resepi mana2, main sukat ngan cawan tapi alhamdulillah kek sentiasa menjadi.Sebab kek marble ni saya anggap macam basic untuk sesiapa yang baru berjinak2 untuk belajar membuat kek.

Bila dah tua2 ni [ehhh...dah tua ye..hihii] kalau tak beriya2, nak buat kek yang mudah pun kena ikut mood..tapi mood makan sentiasa ada..walahh haiii..huhuu.kontra betul kan..

Resepi kali ini berpeluang mencuba resepi Wendy Kor, antara insan terkenal dalam bidang masakan.Cuma saya dapatkan sumbernya dari Nadz, seorang yang aktif berbusiness juga kan...hehee..TQ byk2.
KEK MARBLE 
Resepi; Wendy Kor
Sumber;Nadz

Bahan-bahan
240 g unsulted butter
10 g ovallate
4 biji telur gred A
220 g gula halus
240 g tepung halus*
1/2 camca teh baking powder *[*digaul rata dan diayak]
60 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla
20 gm serbuk koko
20 ml air suam
Secubit garam [tak perlu garam jika guna salted butter]

Cara membuatnya
1.Panaskan oven pada suhu 175 darjah C, lenser tin kek dengan sedikit mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak [jika guna bund pan, sapu mentega rata-rata pada bahagian dalam tin kek dan tabur sedikit tepung, ketuk keluar lebihan tepung.Ketepikan.
2.Putar mentega dan ovallate hingga rata, masukkan gula halus dan putar hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang.Jarak masa untuk sebiji telur ialah 1 minit.
3.Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu segar hingga habis, masukkan esen vanilla, putar rata.
4.Bahagi adunan kepada 2 bahagian, satu dibiarkan kosong dan satu lagi dimasukkan serbuk koko dan air suam, gaul rata.
5.Sudukan adunan kosong berselang seli dengan adunan koko, buat hingga siap.Gunakan pisau atau chopstick, buat beberapa pusingan.Bakar 50-60 minit atau hingga masak bergantung pada oven masing2.



8 ulasan :

asyifa mustaffa berkata...

Kan kak...kek ni dlu2 nak raya...mmg wajib buatnya!

Pasal nmpk mcam sedap...mcm nak buat jer...:)

Nooriah Abdullah berkata...

akak pun macammmm je nak buat tapi tak jugak terbuat buat aduhhh apa lah yg sibuk sngt ni tak tau lah

syapex ( Wan Muhammad Syafiq ) berkata...

Sy kek marble/butter ni kdg2 bt jd, kdg2 x jd...
Padahal resepi mudh sj...
Klau npk org lain bt mst terliur...

kak ruby berkata...

kalau rumah kita dekat kak ruby rasa nak p mintak 1 potong hihihi......

ninest123 berkata...

oakley sunglasses, air max, sac longchamp, tiffany and co, polo ralph lauren outlet, nike free, chanel handbags, longchamp, replica watches, longchamp outlet, louis vuitton outlet, ralph lauren pas cher, nike free, nike air max, replica watches, gucci outlet, kate spade outlet, tory burch outlet, nike roshe run, polo ralph lauren outlet, louboutin outlet, louis vuitton, ray ban sunglasses, prada outlet, ray ban sunglasses, uggs on sale, tiffany jewelry, louis vuitton, christian louboutin outlet, ugg boots, air jordan pas cher, nike outlet, longchamp pas cher, michael kors, burberry, louboutin shoes, louboutin pas cher, louboutin, oakley sunglasses, jordan shoes, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, louis vuitton, ugg boots, oakley sunglasses, prada handbags, nike air max, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses

ninest123 berkata...

true religion jeans, converse pas cher, nike air max, nike roshe, coach purses, north face, nike air max, abercrombie and fitch, coach outlet, ralph lauren uk, tn pas cher, michael kors outlet, michael kors, ugg boots, timberland, vanessa bruno, nike blazer, nike free run uk, replica handbags, nike air max, ugg boots, michael kors outlet, hermes, new balance pas cher, ray ban uk, coach outlet, oakley pas cher, sac guess, air force, burberry outlet online, michael kors, true religion jeans, ray ban pas cher, michael kors outlet, michael kors, michael kors, burberry, lululemon, michael kors outlet, hollister pas cher, north face, true religion outlet, mulberry, michael kors outlet, hollister, lacoste pas cher, vans pas cher, hogan, kate spade handbags, true religion jeans

ninest123 berkata...

baseball bats, nike roshe, vans, oakley, soccer jerseys, ray ban, mcm handbags, converse outlet, lululemon, wedding dresses, mont blanc, timberland boots, instyler, longchamp, chi flat iron, insanity workout, hollister, beats by dre, nike air max, valentino shoes, babyliss, ralph lauren, abercrombie and fitch, ghd, soccer shoes, nike trainers, birkin bag, herve leger, north face outlet, gucci, celine handbags, converse, north face outlet, hollister, iphone cases, p90x workout, asics running shoes, mac cosmetics, giuseppe zanotti, hollister, reebok shoes, ferragamo shoes, nike huarache, nike air max, new balance, louboutin, nfl jerseys, bottega veneta, vans shoes, jimmy choo shoes

ninest123 berkata...

hollister, canada goose, moncler outlet, swarovski crystal, canada goose, doudoune canada goose, lancel, swarovski, canada goose, canada goose uk, thomas sabo, sac louis vuitton pas cher, wedding dresses, moncler, moncler, toms shoes, montre pas cher, karen millen, links of london, ugg boots uk, moncler, moncler, barbour, ugg,ugg australia,ugg italia, canada goose outlet, pandora jewelry, pandora charms, pandora jewelry, supra shoes, louis vuitton, louis vuitton, moncler, coach outlet, marc jacobs, ugg,uggs,uggs canada, ugg pas cher, canada goose outlet, louis vuitton, moncler, juicy couture outlet, bottes ugg, barbour jackets, canada goose, pandora charms, louis vuitton, moncler, replica watches, juicy couture outlet