Rabu, 4 Mac 2015

APAM SNOW WHITE



Assalamualaikum..
Dah banyak kali buat apam ni sebenarnya.Rasanya masa mula2 berblog dulu saya dah buat N3 pasal apam ni, tp check2 balik dah tak ada, kemungkinan besar terdelete.Hurmmm.. tgk gambar2 kat Damai Qalbu yang lepas2 pun dah banyak yang hilang..Banyaknya keroje kalau nak tepek balik..

Semudah ABC kan buat apam ni....mentelahan ada nasi lebih je, idea mesti ke resepi apam ni..hasilnya pun berbaloi2, dapatlah kunyah banyak ketul.Kalau buat sebelah petang, boleh terus buat juadah sarapan esok paginya...Terlangsung jimat dari segi kos masa..heheee.

Apapun bagi saya apam ni memang the best..kenyal2 lembut, lagi lemak berbanding yang tak bubuh nasi...Resepi saya rujuk dari Kak Badaria..Tapi yang mula2 kenalkan apam ni pada saya ialah Kak Ayu Jalinan Rasa..Mekasih banyak2 eeiiii..Jumpa laagi.

APAM SNOW WHITE
Sumber; Badaria

Bahan-bahan
cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir [saya kurangkan]
1 paket mauripan/ ibu roti [11 gm]
2 cawan nasi
3 cawan air
1/2 biji kelapa parut putih tambah sedikit garam

Cara [olahan dari kak Badaria]
1.Masukkan semua bahan di atas kecuali nasi dan air ke dalam bekas.Gaul rata dan ketepikan sebentar.
2.Kisar nasi dengan air sehingga ia betul2 hancur.
3.Masukkan campuran kisaran nasi dan air tadi ke dalam bekas tepung dan sebatikan.
4.Perapkan adunan selama sejam.Tutup bekas adunan anda dengan kain bersih/ tuala bersih.
5.Panaskan periuk kukus.Sapukan sedikit minyak pada acuan lompang dan susun dalam pengukus.Kukus dalam 3-5 minit.
6.Angkat bekas kukusan yang mengandungi acuan lompang kosong dan masukkan bancuhan tadi sehingga penuh acuan.Anda boleh letakkan pewarna kesukaan anda.
7.Kukus selama 10 hingga 15 minit dengan api yang sederhana kuat





10 ulasan :

cheq da berkata...

Tomei tomeinya apam ni kak..

fazian batrisyia berkata...

Uishhh...ptg2 tunjuk apam ni...emmm..dapnyaaa..

Amie berkata...

Kok ayu-ayu temen.... demen delokkey lho...

asyifa mustaffa berkata...

Sedap ni kak...tp tu la... nak membasuh acuan2 tu...adoii..becinta! Kena btul2 nak makan dan rajin la kot baru membuatnya....

kak ruby berkata...

secntik nama nya, hijau tu yg buatkan kak ruby jatuh hati hihihi

inahar ali berkata...

adoyaiii..gebuss segebussnya wooo!! kenen seketui rohah!! terliuq daa!

ninest123 berkata...

oakley sunglasses, air max, sac longchamp, tiffany and co, polo ralph lauren outlet, nike free, chanel handbags, longchamp, replica watches, longchamp outlet, louis vuitton outlet, ralph lauren pas cher, nike free, nike air max, replica watches, gucci outlet, kate spade outlet, tory burch outlet, nike roshe run, polo ralph lauren outlet, louboutin outlet, louis vuitton, ray ban sunglasses, prada outlet, ray ban sunglasses, uggs on sale, tiffany jewelry, louis vuitton, christian louboutin outlet, ugg boots, air jordan pas cher, nike outlet, longchamp pas cher, michael kors, burberry, louboutin shoes, louboutin pas cher, louboutin, oakley sunglasses, jordan shoes, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, louis vuitton, ugg boots, oakley sunglasses, prada handbags, nike air max, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses

ninest123 berkata...

true religion jeans, converse pas cher, nike air max, nike roshe, coach purses, north face, nike air max, abercrombie and fitch, coach outlet, ralph lauren uk, tn pas cher, michael kors outlet, michael kors, ugg boots, timberland, vanessa bruno, nike blazer, nike free run uk, replica handbags, nike air max, ugg boots, michael kors outlet, hermes, new balance pas cher, ray ban uk, coach outlet, oakley pas cher, sac guess, air force, burberry outlet online, michael kors, true religion jeans, ray ban pas cher, michael kors outlet, michael kors, michael kors, burberry, lululemon, michael kors outlet, hollister pas cher, north face, true religion outlet, mulberry, michael kors outlet, hollister, lacoste pas cher, vans pas cher, hogan, kate spade handbags, true religion jeans

ninest123 berkata...

baseball bats, nike roshe, vans, oakley, soccer jerseys, ray ban, mcm handbags, converse outlet, lululemon, wedding dresses, mont blanc, timberland boots, instyler, longchamp, chi flat iron, insanity workout, hollister, beats by dre, nike air max, valentino shoes, babyliss, ralph lauren, abercrombie and fitch, ghd, soccer shoes, nike trainers, birkin bag, herve leger, north face outlet, gucci, celine handbags, converse, north face outlet, hollister, iphone cases, p90x workout, asics running shoes, mac cosmetics, giuseppe zanotti, hollister, reebok shoes, ferragamo shoes, nike huarache, nike air max, new balance, louboutin, nfl jerseys, bottega veneta, vans shoes, jimmy choo shoes

ninest123 berkata...

hollister, canada goose, moncler outlet, swarovski crystal, canada goose, doudoune canada goose, lancel, swarovski, canada goose, canada goose uk, thomas sabo, sac louis vuitton pas cher, wedding dresses, moncler, moncler, toms shoes, montre pas cher, karen millen, links of london, ugg boots uk, moncler, moncler, barbour, ugg,ugg australia,ugg italia, canada goose outlet, pandora jewelry, pandora charms, pandora jewelry, supra shoes, louis vuitton, louis vuitton, moncler, coach outlet, marc jacobs, ugg,uggs,uggs canada, ugg pas cher, canada goose outlet, louis vuitton, moncler, juicy couture outlet, bottes ugg, barbour jackets, canada goose, pandora charms, louis vuitton, moncler, replica watches, juicy couture outlet