Jumaat, 8 November 2013

BENGKANG UBI

Assalamualaikum..
Rasa macam nak makan bingkang lagiii..dapnyerr lah..Hari tu buat bingka kak mama saranur ni...lama dok aim resepi dia..sedap lembut je kak..Tenkiu resepinye ye..

BENGKANG UBI
Resepi;mama saranur

Bahan-bahan;
5 cawan ubi yang siap diparut
2 1/2 cawan santan pekat
1 1/2 cawan gula [ikut manis pun boleh]
Garam secukup rasa
Pewarna kuning

Cara;
1.Ubi yang diparut ditapis dulu dengan penapis kelapa, biar airnya berwarna kuning turun dalam 10 minit gitu [petua supaya tak pening dan angin].Lepas tu buang air tersebut, tapi sagunya berwarna putih diambil digaul bersama ubi tadi.Campurkan gula, garam, pewarna dan santan pekat.
2.Loyang disapu dengan mentega dan panaskan sebentar.Baru masukkan adunan ubi yang telah sebati dan bakar dalam 1 jam setengah, suhu 200'C api atas dan bawah.
3.Sejukkan betul2 baru potong.

10 ulasan :

tun_telani berkata...

Salam kak rohah.. terbaik kak bengkng ubi nih.. tun mmg suka sgt2 makan.. tp husben tun x minat pulak kuih-muih dr ubi kayu nih, jd xde la nk buat kalau kene mkn sorang2 tu kan. nk beli pon jarang2 jumpa.

ady berkata...

salam
lama dah tak buat BENGKANG UBI ..nak cari ubi parut kat pasar pun susah tak jual nak parut sendiri malas...npknye beli ajelah...

asyifa mustaffa berkata...

Sedapnya....ubi kayu sy x ckup bulan lgi nak cabutnya kak...nnti nak try resepi ni....:-)

Fadzillah berkata...

Nampak macam sedap je... bengkang ubi ni. Tak leh jadi, mesti kena cuba ni.

Bbwana adienia berkata...

sedap bengkang ubi..buat pun mudah ja kan..

Bbwana adienia berkata...

sedap bengkang ubi..buat pun mudah ja kan..

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

akak suka bengkang tapi masalahnya akak sorang yg suka nanti akak soranglah yg makan, huhuhu

Tina Othman berkata...

adui sedapnya, suka makan tapi tak penah buat hehe

tingat dulu2 arwah mak suka buat, biasalah duduk kg kan ada tanam ubi semua buat mkn petang blergh lapar pulak haha

Mel berkata...

ini kalau dapat makan panas2 sedapnya..lagi2 musim hujan ni..

ummiaisyah berkata...

kalo ada stok ubi..bole gak try ni!