Rabu, 23 Oktober 2013

KEK PANDAN BADAM

Assalamualaikum..
Malam ni betol2 saya muncul..hahha...Siang tadi cak ba kejap je dengan segelas air sirap selasih yang sangat telus bila dicurah ke corong tekak...nyaman sekali..

Apa kabo la saya ye..uhuuu, alhamdulillah sihat seadanya..Ampun maaf saya tidak BW, apatah lagi nak update...Maafkanlah ye..Betul2 rindu melayari tapi apakandaya jika tidak berkeizinan..

Hari ni menyelitkan N3 kek yang bertukar bulan sudah dari tarikh dibikinnya iaitu pada penghujung syawal yang lalu.Hanya menggunakan putih telur sahaja..Untuk elakkan pembaziran, gunakanlah putih telur tersebut bagi menghasilkan sebiji kek yang enak dan lembut..hampir sepadan macam kek chiffon..

KEK PANDAN BADAM
Resepi;Majalah Sedap

Bahan-bahan;
300 gm putih telur
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh krim tartar
150 gm gula pasir
5 titik pewarna hijau tua
1/2 sudu teh esen pandan
50 gm santan pekat segera
180 gm tepung gandum
50 gm serbuk badam
50 gm minyak masak
15 gm hirisan badam, hiris panjang untuk taburan 

Bahan-bahan;
1.Pukul putih telur, garam dan krim tartar sehingga setengah kembang.Masukkan gula pasir sedikit demi sedikit sambil dipukul sehingga kembang.
2.Masukkan pewarna hijau, esen pandan dan santan sedikit demi sedikit sambil dipukul perlahan.
3.Masukkan tepung gandum sambil diayak dan dikacau rata.Tambahkan serbuk badam.Masukkan minyak masak.Kacau rata.
4.Tuangkan di dalam loyang bersaiz 20x20x7cm yang disapu marjerin, dilapisi kertas minyak dan ditabur nipis tepung gandum.Taburkan hirisan badam.
5.Bakar dengan api bawah suhu ketuhar 180 C selama 35 minit sehingga masak.


8 ulasan :

syapex berkata...

npak gebu kek tuuu...

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum...nampak sedap...kena pulak ader topping badam...

asyifa mustaffa berkata...

300gm putih telur tu...agak2 dlm bape biji ye kak...?
Mmg nmpk mcm kek span la...

Rohah berkata...

tak ingat dah syifa..sbb yg akk buat tu putih telur yg terkumpul dlm fridge..

Tina Othman berkata...

Gebu gebas menariknyaaa

Bbwana adienia berkata...

wah, mesti sedap ni..makan kek pandan dengan badam yang ranggup di atasnya..

ummiaisyah berkata...

alamak bestnya...sedapnya kek pandan ngn badam yg byk kt atas tu!!!!

mama sara nur berkata...

assalam Rohaha
sedap sedappp he hee akak suka kek pandan ni