Selasa, 23 Julai 2013

SUP TULANG ALA SIAM


Assalamualikum..
Kembali bersiaran, alhamdulillah.Banyak hari juga saya tak m'update dan BW..harap2 semua rakan maya ceria..
Menu yang menyegarkan untuk dibuat makan sahur..tapi yang ni N3 tertunggak sebelum ramadhan hari tu, tapi kalau ada sesiapa yang teringin nak jamah sup untuk dibuat makan sahur, bolehlah buat..TQ buat Faa atas resepinya..

SUP TULANG ALA SIAM
Resepi;Faa

Bahan-bahan;
1/2 kg tulang
5 ulas bawang merah [tumbuk]
3 ulas bawang putih [tumbuk]
1/2 inci halia [tumbuk]
1 paket rempah sup bunjut untuk sup tulang
1 sudu besar rempah sup serbuk [dikacau bersama sedikit air]
1 sudu sos ikan - saya guna 1 sb
2 biji ubi kentang -[potong 2] saya tak letak
4 biji cili padi [ketuk]
1/2 biji bawang besar kuning [hiris bulat-bulat]
1 biji perahan air limau nipis
1 biji tomato [dibelah 4]
1/2 batang saderi [hiris]
Sedikit daun sup
Sedikit daun bawang
Sedikit bawang goreng
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit garam, gula dan bahan perasa

Cara Menyediakan;
1.Rebuskan tulang bersama air selama 1/2 jam [saya rebus 1 1/2 jam] sehingga empuk, pastikan air menenggelamkan kesemua tulang.Apabila sudah empuk, ketepikan dahulu rebusan ini.
2.Tumiskan pula bawang merah, bawang putih dan halia bersama dengan rempah sup bunjut sehingga garing dan naik bau.
3.Masukkan rempah sup serbuk dan sos ikan beserta kesemua air dan rebusan tulang tadi.
4.Tambahkan ubi kentang dan biarkan sehingga 30 minit.
5.Selepas 30 minit masukkan cili padi, hirisan bawang kuning, tomato, saderi dan perahan air limau nipis.
6.Tambahkan bahan perasa, garam  dan sedikit gula.Gaul dan sesuaikan rasa.
7.Tutup api dan sedia untuk dihidang.Taburkan bawang goreng, daun sup dan daun bawang.


9 ulasan :

fazianbatrisyia berkata...

sedapnya sup...sy suka makan sup. Buatnya belum tentu rajin...ha..ha..ha...

ady berkata...

salam
wahhh!!bestnye ..suka betul hirup kuah yang masih panas2... slurrrpppp!

Gee® berkata...

Wow! mengancam!

Azian Nd berkata...

sedap sup macam ni...

Tina Othman berkata...

Sedapnyaaaaa lama tak masak sup

HALAMANKU berkata...

Salam akak.. teringat2 lak SK request..tak wat lagi.. nampak sedap tu kak.. bila nak wat neh...kak.. he he he

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam...Sedapnya mkn sup panas2!!!

Mori Said berkata...

Salam rohah... Sedapnyer tengok sup tulang tu... Maveles sungguh...

Tanpa Nama berkata...

Mmg sedap sgt..dh bt dah..hsbnd ckp lg sedap dr kedai..huhu